Óbudai Egyetem címere

A TMPK jogelőd intézeteinek korábbi képzéseivel kapcsolatos információk.

A szakirányú továbbképzési szak megnevezése

Oktatástervezés és digitálistananyag-fejlesztés területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak (4 félév)

A képzés célja

A képzés célja olyan digitális tananyag- és tartalomfejlesztő szakemberek képzése, akik az ötlettől a tananyag tervezésén, kivitelezésén, megvalósításán és értékelésén át az egész fejlesztési folyamatot képesek menedzselni. A képzés során a résztvevők megtapasztalhatják, hogy a tananyagfejlesztés neveléstudományi, pszichológiai és oktatástervezési alapokra építve hatékonyabb lehet, mintha a technológiai lehetőségekből indulnának ki. A külső partnerekkel támogatott, valós piaci környezet biztosítja a hallgatók számára a tananyagok e- learning keretében történő fejlesztéséhez szükséges, gyakorlatban megnyilvánuló (alkalmazható) hatékony, komplex tudásrendszer elsajátítását. A képzéstartalom független, bármilyen képzési ötletre, nevelési-oktatási területre, illetve életkorra alkalmazható – a megfelelő szakemberek bevonásával. Alkalmas továbbá kontakt, kevert vagy teljes távoktatási képzésben felhasználható digitális képzés kifejlesztésére való felkészítésre.

Ezen ismeretek megszerzésével képesek felelősséggel ellátni az alábbi feladatokat:

  • digitális tananyagok tervezése,
  • kivitelezése,
  • értékelése,
  • a fejlesztési folyamat menedzselés

E képességek alapján alkalmasak lesznek arra, hogy az ötlettől a tananyag tervezésén, kivitelezésén, megvalósításán és értékelésén át az egész digitális tananyag- és tartalomfejlesztési folyamatot menedzseljék.

Szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség)

Tudás

  • oktatási rendszerek, irányítás, eredményesség, hatékonyság, jogi szabályozás;
  • szervezetelmélet, szervezetfejlesztés, innováció, intézményértékelés;
  • gazdálkodás és igazgatás, minőségfejlesztés;
  • helyi tanterv, hatékony iskola;
  • az e-learning fogalma, ezen oktatási megoldások jellemzői;
  • az e-learninges oktatás lebonyolításának folyamatai, kihívásai, az online oktatásmenedzsment technológiai és tanulási környezete, az e-learning képzések (tartalmi, oktatási és technológiai) támogatási lehetőségei (teljesítményértékelés, mérési technikák, teljesítettség-ellenőrzési stratégiák, szabványok, SCORM);
  • az e-learning tananyag-fejlesztési projekt személyi, infrastrukturális, anyagi környezete;
  • hatékony kommunikáció a projektek szereplőivel (külső szakértők, megrendelő, beszállítók stb.);
  • a tevékenységtervezés elemei, lépései és a tananyag szempontjából képviselt hasznossága, a tananyag céljaihoz illeszkedő tevékenységterv elkészítése;
  • a tananyagszerkesztő rendszer;
  • a tananyag (mint termék) életciklusa (modell előtt és után);
  • user experience, a vizuális kommunikáció és a web ergonómia fogalmai és alapelvei;
  • az online tanulási környezetek és tartalomkezelő keretrendszerek működése;
  • az intézményi jó gyakorlatok elemzésének elméleti alapjai;
  • a mentorálás elméleti alapjai és a mentorálás folyamatához szükséges személyi és tárgyi feltételek;
  • a lektorálás szakmai, oktatási, nyelvi, tesztelési folyamatai.

Képesség

Képes:

  • a stratégiai tervezés és operatív megvalósítás összehangolására;
  • pedagógus kollégáinak segítséget adni alapvető oktatásjogi kérdésekben;
  • a hazai és külföldi (elsősorban EU-tagországok) közigazgatási rendszerek összehasonlítására, elemzésére, értékelésére;
  • a pedagógiai menedzsment kérdéskörébe tartozó feladatok megoldására;
  • alapvető oktatásstatisztikai feladatok megoldására;
  • magabiztosan használni a tananyag fejlesztési modellt;
  • a tananyag fejlesztési projekt lépéseit követni, hozzájuk kapcsolódó idő- és feladattervet készíteni;
  • a tevékenységtervből egy tananyagszerkesztő szoftverben megvalósítható forgatókönyvet írni;
  • szinopszist írni, és a benne szereplő információkat értelmezni;
  • a lektorálás szakmai, oktatási, nyelvi, tesztelési folyamatainak megszervezésére és koordinálására;
  • hatékonyan kommunikálni, konzultációs, tanácsadó tevékenységet folytatni;
  • IKT- stratégiát tervezni, készíteni és azt értékelni;
  • az oktatási folyamatok elemzésére és az arra irányuló reflexió kialakítására;
  • mások fejlődésére irányuló eljárásokat felismerni.

Attitűd

  • elkötelezett a távoktatás mellett, ugyanakkor elfogadja azt, hogy az más képzési formákba illeszthető, más képzési formákkal kombinálható;
  • elfogadja a tanulási-tanítási folyamat időben és térben való kiterjesztését;
  • elkötelezett a digitális eszközök kulturált, konstruktív, produktív használatára és a digitális kultúra formálására, kialakításának elkötelezett és aktív szereplője;
  • nyitott a technológiai innovációkra, új technológiai megoldásokra;
  • nyitott a pedagógiai innovációra és a részvételen alapuló, produktív és információmegosztó számítógép- és internethasználatra;
  • elfogadja, hogy a szakmai tevékenysége során kezdeményezőkészségre lesz szüksége, mind a kommunikációja, mind pedig a munkavégzése során.

Autonómia és felelősség

  • elkötelezett egy csapat tagjaként az aktív és hatékony munkára;
  • nyitott az újszerű, kreatív megoldásokra munkája során;
  • alkalmazza az együttműködést támogató, motiváló módszereket;
  • nyitott az önálló munkavégzésre;
  • elkötelezett a szakmai feladatok sikeres elvégzésére;
  • szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra;
  • felelős a munkavégzés során meghatározott minőség indikátorainak érvényesítéséért;
  • ön-reflektív módon értékeli a lezárt munkafolyamatokat, felelősséget vállal a minőséget befolyásoló hibákért;
  • felelősséggel gondol a technológiahasználat, a környezettudatosság és a környezetvédelem kapcsolatára, munkájában mindezt lehetőség szerint érvényesíti.

A képzés főbb területei

Kredit
Kötelező ismeretkörök 55
Általánosan alapozó ismeretek 21
Szakmai alapozó ismeretek 34
Választáson alapuló ismeretkörök 55
Általánosan alapozó ismeretek 9
Az oktatástervezés és a digitális tartalomfejlesztés neveléstudományi és oktatás-lélektani alapjai 15
Szakmai alapozó ismeretek 6
A digitális tartalomfejlesztés technológiai alapjai 9
A digitális tananyag és tartalomfejlesztés gyakorlata 6
Oktatástervezés és tananyagfejlesztés piaci környezetben 6
Választható 4
Szakdolgozat 10
Összesen: 120

A korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámítási rendje

A korábbi felsőfokú tanulmányok során ekvivalens tárgyakból szerzett ismeretek kreditértékét az Egyetem tanulmányi és vizsgaszabályzata alapján van lehetőség – a kreditátviteli eljárás keretében - beszámítani.

Értékelési és ellenőrzési módszerek, eljárások

A tantárgyak vizsgával, illetve évközi jeggyel zárulnak. A vizsgára bocsátás feltétele tantárgyanként különböző: írásbeli dolgozat, illetve egyéni feladat beadása egyaránt lehetséges. A vizsga írásbeli vagy szóbeli lehet. A harmadik és negyedik félév teljesítése során szakdolgozatot kell készíteni, majd az abszolutórium megszerzése után azt a záróvizsgán meg kell védeni, és a záróvizsga tárgyakból eredményes vizsgát kell tenni.

A Szakdolgozat tárgy felvételére és teljesítésére, illetve a szakdolgozati téma (feladatlap) kiadására az első két oktatási félév eredményes lezárása, a mintaterv szerint előírt tantárgyak teljesítése után van lehetőség.

A záróvizsgára bocsátás feltételei

A záróvizsgára bocsátás feltétele a végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése. Végbizonyítványt a felsőoktatási intézmény annak a hallgatónak állít ki, aki a tantervben előírt tanulmányi és vizsgakövetelményeket – szakdolgozat elkészítése kivételével – teljesítette és az előírt krediteket megszerezte.

A záróvizsga részei

A záróvizsga a szakdolgozat védéséből és a tantervben előírt tárgyakból tett szóbeli vizsgákból áll. A záróvizsgát a hallgatónak egy napon, folyamatosan kell letenni. A záróvizsga szóbeli vizsgákból áll; a felkészülési idő tantárgyanként legalább 20 perc.

A záróvizsga tárgyai

Az első szóbeli vizsgatárgy kérdései a Kötelező ismeretkörökből, míg a második a Szakirányhoz kapcsolódó ismeretkörökből kerülnek összeállításra.

A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat védésére, valamint a záróvizsga tárgyainak szóbeli részére kapott érdemjegyek - a vizsgatárgyak számát figyelembe vevő - átlaga az alábbiak szerint:

Z =(SZD + Z1 + Z2)/3

Az oklevél minősítése

A záróvizsga eredménye alapján az oklevelet a következők szerint kell minősíteni:

Magyar Angol ZV
kiváló outstanding 5,00
jeles excellent 4,51 - 4,99
good 3,51 - 4,50
közepes satisfactory 2,51 - 3,50
elégséges pass 2,00 - 2,50

Letölthető dokumentumok


A szakirányú továbbképzési szak megnevezése

Oktatástervezés és digitálistananyag-fejlesztés szakirányú továbbképzési szak (2 félév)

A képzés célja

A képzés célja, olyan digitális tananyag- és tartalomfejlesztő szakemberek képzése, akik az ötlettől a tananyagtervezésén, kivitelezésén, megvalósításán és értékelésén át az egész fejlesztési folyamatot képesek menedzselni.

Elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek

A képzést elvégző hallgató ismeri:

  • az e-learning fogalmát, ezen oktatási megoldások jellemzőit, előnyeit, nehézségeit;
  • az e-learninges oktatás lebonyolításának folyamatait, kihívásait, az online oktatásmenedzsment technológiai és tanulási környezetét, az e-learning képzések (tartalmi, oktatási és technológiai) támogatási lehetőségeit (teljesítményértékelés, mérési technikák, teljesítettség-ellenőrzési stratégiák, szabványok, SCORM);
  • az e-learning tananyag-fejlesztési projekt személyi, infrastrukturális, anyagi környezetét, és képes hatékonyan kommunikálni a projektek szereplőivel (külső szakértők, megrendelő, beszállítók stb.);
  • a tevékenységtervezés elemeit, lépéseit és a tananyag szempontjából képviselt hasznosságát, valamint képes a tananyag céljaihoz illeszkedő tevékenységterv elkészítésére;
  • a tananyagszerkesztő rendszert;
  • a tananyag (mint termék) életciklusát (modell előtt és után);
  • a user experience, a vizuális kommunikáció és a web ergonómia fogalmait és alapelveit;
  • és magabiztosan használja a tananyag-fejlesztési modellt;
  • az online tanulási környezetek és tartalomkezelő keretrendszerek működését;
  • az intézményi jó gyakorlatok elemzésének elméleti alapjait;
  • a mentorálás elméleti alapjait és a mentorálás folyamatához szükséges személyi és tárgyi feltételeket;
  • a lektorálás szakmai, oktatási, nyelvi, tesztelési folyamatait.

Személyes adottságok, készségek

Képességek:

A képzést elvégző hallgató képes:

  • a tananyag-fejlesztési projekt lépéseit követni, hozzájuk kapcsolódó idő- és feladattervet készíteni;
  • a tevékenységtervből egy tananyagszerkesztő szoftverben megvalósítható forgatókönyvet írni;
  • szinopszist írni, és a benne szereplő információkat értelmezni;
  • a lektorálás szakmai, oktatási, nyelvi, tesztelési folyamatainak megszervezésére és koordinálására;
  • hatékonyan kommunikálni, konzultációs, tanácsadó tevékenységet folytatni;
  • IKT-stratégiát tervezni, készíteni és azt értékelni;
  • az oktatási folyamatok elemzésére és az arra irányuló reflexió kialakítására;
  • mások fejlődésére irányuló eljárásokat felismerni.

Attitűdök

A képzést elvégző hallgató:

  • elkötelezett a távoktatás mellett, ugyanakkor elfogadja azt, hogy az más képzési formákba illeszthető, más képzési formákkal kombinálható;
  • elfogadja a tanulási-tanítási folyamat időben és térben való kiterjesztését;
  • elkötelezett a digitális eszközök kulturált, konstruktív, produktív használatára és a digitális kultúra formálására, kialakításának elkötelezett és aktív szereplője;
  • nyitott a technológiai innovációkra, új technológiai megoldásokra;
  • nyitott a pedagógiai innovációra és a részvételen alapuló, produktív és információmegosztó számítógép- és internethasználatra;
  • elkötelezett egy csapat tagjaként az aktív és hatékony munkára;
  • elkötelezett egy projekt megtervezése és megvalósítása iránt;
  • nyitott az újszerű, kreatív megoldásokra munkája során;
  • alkalmazza az együttműködést támogató, motiváló módszereket;
  • szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra;
  • nyitott az önálló munkavégzésre;
  • elkötelezett a szakmai feladatok sikeres elvégzésére;
  • elfogadja, hogy a szakmai tevékenysége során kezdeményezőkészségre lesz szüksége mind a kommunikációja, mind pedig a munkavégzése során.

A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben

A képzés során a résztvevők megtapasztalhatják, hogy a tananyagfejlesztés neveléstudományi, pszichológiai és oktatástervezési alapokra építve hatékonyabb lehet, mintha a technológiai lehetőségekből indulnának ki. A külső partnerekkel támogatott, valós piaci környezet biztosítja a hallgatók számára a tananyagok e-learning keretében történő fejlesztéséhez szükséges, gyakorlatban megnyilvánuló (alkalmazható) hatékony, komplex tudásrendszer elsajátítását. A képzéstartalom független, bármilyen képzési ötletre, nevelési-oktatási területre, illetve életkorra alkalmazható – a megfelelő szakemberek bevonásával. Alkalmas továbbá kontakt, kevert vagy teljes távoktatási képzésben felhasználható digitális képzés kifejlesztésére való felkészítésre.

A képzés főbb területei

Kredit
Oktatástervezés és tartalomfejlesztés neveléstudományi és pszichológiai alapja 16
Digitális tartalomfejlesztés technológiai alapjai 12
Digitális tananyag és tartalomfejlesztés gyakorlata 14
Oktatástervezés és tananyagfejlesztés piaci környezetben 10
Szakdolgozat 8
Összesen: 60

A korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámítási rendje

A korábbi felsőfokú tanulmányok során ekvivalens tárgyakból szerzett ismeretek kreditértékét az Egyetem tanulmányi és vizsgaszabályzata alapján van lehetőség – a kreditátviteli eljárás keretében - beszámítani.

Értékelési és ellenőrzési módszerek, eljárások

A tantárgyak vizsgával, illetve évközi jeggyel zárulnak. A vizsgára bocsátás feltétele tantárgyanként különböző: írásbeli dolgozat, illetve egyéni feladat beadása egyaránt lehetséges. A vizsga írásbeli vagy szóbeli lehet. A második félév teljesítése során szakdolgozatot kell készíteni, majd az abszolutórium megszerzése után azt a záróvizsgán meg kell védeni, és a záróvizsga tárgyakból eredményes vizsgát kell tenni.

A Szakdolgozat tárgy felvételére és teljesítésére, illetve a szakdolgozati téma (feladatlap) kiadására az első oktatási félév eredményes lezárása, a mintaterv szerint előírt tantárgyak teljesítése után van lehetőség.

A záróvizsgára bocsátás feltételei

A záróvizsgára bocsátás feltétele a végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése. Végbizonyítványt a felsőoktatási intézmény annak a hallgatónak állít ki, aki a tantervben előírt tanulmányi és vizsgakövetelményeket – szakdolgozat elkészítése kivételével – teljesítette és az előírt krediteket megszerezte.

A záróvizsga részei

A záróvizsga a szakdolgozat védéséből és a tantervben előírt tárgyakból tett szóbeli vizsgákból áll. A záróvizsgát a hallgatónak egy napon, folyamatosan kell letenni. A záróvizsga szóbeli vizsgákból áll; a felkészülési idő tantárgyanként legalább 20 perc.

A záróvizsga tárgyai

Az első szóbeli vizsgatárgy kérdései a képzés fő területeinek ismeretköreiből kerülnek összeállításra.

A záróvizsga eredménye

A szakdolgozatra, a szakdolgozat védésére, valamint a záróvizsga tárgyainak szóbeli részére kapott érdemjegyek - a vizsgatárgyak számát figyelembe vevő - átlaga az alábbiak szerint:

Z =(SZD+SZDV + Z)/3.

Az oklevél minősítése

A záróvizsga eredménye alapján az oklevelet a következők szerint kell minősíteni:

Magyar Angol ZV
kiváló outstanding 5,00
jeles excellent 4,51 - 4,99
good 3,51 - 4,50
közepes satisfactory 2,51 - 3,50
elégséges pass 2,00 - 2,50

Letölthető dokumentumok

Mb. tanszékvezető:
Dr. Makó Ferenc
egyetemi adjunktus
Igazgatási ügyintéző:
Czigler Éva
Mobil: +36-30/753-3538
A központ székhelye:
1081 Budapest,
Népszínház u. 8.
Tel: 666-5389
Fax: 666-5491
Levelezési cím:
1428 Budapest,
Pf. 31.

Frissítve: 2022.06.29 © 2007-2018 VA