Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPJE11DLK
    A tantárgy neve: Pedagógiai kutatásmódszertan
    Szak: Gyakorlatvezető mentortanár - Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 0 óra előadás 10 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Ősz Rita
    Oktató(k) neve: Dr. Ősz Rita

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Adatfeltáró módszerek I.
    A kutatási stratégiák. A didaktikai célú megfigyelés stratégiái. A kutatás felépítése. A hipotézisek fajtái, helyes megfogalmazása.
    A kutatási terv.
    GY
    2.Adatfeltáró módszerek II.
    A szociometriai felmérés, a didaktikai kísérlet. A kérdőív szerkezete, kritériumai. A feladatlapos felmérés.
    Tantárgyi feladatlap, teszt szerkesztése.
    GY
    3.Adatfeltáró módszerek III.
    Interjúk módszere. Interjúk értékelése. Megfigyelés. Interakciók.
    GY
    4.Adatfeldolgozó módszerek IV.
    Didaktikai jellegű hipotézisek ellenőrzése.
    A hipotézisek számszerű adatainak értékelése.
    A tézisek megfogalmazása.
    A kutatási adatok számítógépes feldolgozása.
    GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Varga Lajos (2002): Kvantitatív módszerek a pedagógiai kutatásban. BMF BGK kari jegyzet.
    2. Varga Lajos (szerk., 2006): Kutatás-módszertan I. Bevezetés a pedagógiai induktív kutatás módszereibe és útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez. BME, Bp.
    3. Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
    4. Falus Iván - Ollé János (2000): Statisztikai módszerek pedagógusok számára. Okker K., Bp.
  4. Ajánlott irodalom

    1. Sajtos László- Mitev Ariel (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Bp.
    2. Falus Iván (szerk., 2002): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki K., Bp.
    3. Fercsik János (1982): Pedagometria. OOK, Veszprém
    4. Hajtman Béla (1968): Bevezetés a matematikai statisztikába pszichológusok számára. Akadémiai K., Bp.
    5. Horváth György (2004): A kérdőíves módszer. Műszaki K. Bp.
    6. Babbie, Earl (2003; 6. átd. kiad.): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi K., Bp.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A gyakorlatokon a részvétel kötelező.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A félév végéig a feladat beadása.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      A gyakorlatokon való aktív részvétel és megfelelő szinvonalú feladat beadása.
      Az évközi jegy kialakításának alapját a beadott feladat színvonala adja; ezt a gyakorlatokon tanúsított aktivitás és prezentáció módosíthatja.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      Határidőre be nem adott, ill. elégtelenre értékelt feladatok pótlására csak a szorgalmi időszakban van lehetőség.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 2016-02-16