Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPNT21NNM
    A tantárgy neve: Neveléstan II.
    Szak: mérnöktanár
    Szakirány: minden
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 2 óra előadás 0 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: aláírás és vizsga
    Megszerezhető kredit: 2
    Tantárgyfelelős neve: Tóth Béláné dr.
    Oktató(k) neve: Erdei Mónika

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A foglalkozás tervezése, előkészítése. A csoport és közösség fogalmának definiálása, különbségtétel a két fogalom között. Közösségépítő játékok ismertetése, elsajátítása.Ea+Gy
    2.Az osztály, mint közösség vizsgálata. A szociometria, mint elmélet és módszer megismertetése.Ea+Gy
    3.A nevelés színterei: családi és iskolai szocializáció, és ezek kölcsönhatásai, ellentmondása. Egyéb szociokulturális környezeti hatások.Ea+Gy
    4.Tanári nevelési stílusok; direkt és indirekt nevelési formák. A pedagógus személyisége, mint munkaeszköz.Ea+Gy
    5.A tanár-diák kapcsolat, mint a nevelést segítő eszköz. Az osztályfőnök feladatai.Ea+Gy
    6.Öntevékenységre és önállóságra nevelés. A tanár szerepe a tanuló önállóságának fejlődésében.Ea+Gy
    7.A pedagógiai terv - a nevelés tervezése a gyakorlatban. Általános és egyénre szabott tervezetek. A tanári kar, mint "nevelési együttható". A rejtett tanterv.Ea+Gy
    8.A konfliktus - konfliktuskezelésre nevelés. Az erőszakmentes kommunikáció. Szituációs gyakorlatok, esettanulmányok.Ea+Gy
    9.Konfliktusok a tanári pályán. Konfliktusok diák-diák, diák-tanár, diák-szülő, tanár-szülő relációban. Szituációs gyakorlat, esettanulmányok.Ea+Gy
    10.Nehezen nevelhető gyerekek. Hátrányos helyzet és veszélyeztetettség.Ea+Gy
    11.Erkölcsi és vallási nevelés. A nevelés, mint értékközvetítő folyamat. A pedagógusetika.Ea+Gy
    12.Cigány gyerekek az iskolában - tudnivalók, tennivalók.Ea+Gy
    13.Szociális kompetencia, szociális készség - empátiára nevelés.Ea+Gy
    14.Zárthelyi dolgozatEa
  3. Kötelező irodalom

    1. Bábosik I. - Mezei Gy. (1994): Neveléstan. Telosz Kiadó, Budapest
    2. Zrinszky László (2002): Neveléselmélet. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
    3. Szabó László Tamás (1988): A "rejtett tanterv". Magvető Kiadó, Budapest
    4. Marshall (B.) Rosenberg (2005): Így is lehet nevelni és tanítani - Erőszakmentes kommunikáció az iskolában és otthon. Agykontroll Kft., Budapest
  4. Ajánlott irodalom

  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való megjelenés kötelező. Legfeljebb három hiányzás engedhető meg.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      Az órákon feladott otthoni olvasmány feldolgozása, feladat elvégzése a következő órai részvétel előfeltétele.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      A gyakorlati foglalkozásokon való aktív részvétel, a gyakorlati foglalkozások feladatainak elégséges szintű elkészítése és az év végi zárthelyi dolgozat elégséges szintű teljesítése.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A vizsga feltétele az aláírás megszerzése. A vizsga jellege: írásbeli és szóbeli. Az írásbeli vizsga a foglalkozásokon közösen feldolgozott és a szakirodalom önállóan elsajátított anyagára épül. Az írásbeli vizsgán az elégségeshez legalább 55%-os teljesítmény szükséges. Aki az írásbelin legalább elégséges érdemjegyet szerzett, az szóban javíthatja (esetleg ronthatja) legfeljebb eggyel az érdemjegyét.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      A vizsgaidőszak 5. munkanapjáig késedelmesen pótolhatók a hiányzás miatt el nem készített feladatok.


Frissítve: 12-01-11