Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPOE11DLK
    A tantárgy neve: Hallgatói korosztállyal való foglalkozás
    Szak: Gyakorlatvezető mentortanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 12 óra előadás 0 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: v
    Megszerezhető kredit: 4
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Tordai Zita
    Oktató(k) neve: Dr. Tordai Zita

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Hallgatói életszakasz: átmenetek és krízisek. A "hagyományos" és a "nem hagyományos" hallgató. Pálya- és hallgatói identitás. Hallgatói szerepek a megváltozott felsőoktatásban.EA
    2.A tanárrá válás folyamata. Önismeret fejlesztése, tanácsadás, pályaszocializáció a mentor-hallgató kapcsolatban.EA
    3.A hallgatókkal való kapcsolatteremtés és kommunikáció optimalizálása. Közléssorompók elkerülése. Motiválás és az ellenállás kezelése.EA
    4.Érzelmi intelligencia, pszichológiai immunitás, énerő szerepe a tanári munkában.EA
  3. Kötelező irodalom

    1. Falus Iván (2007): A tanárrá válás folyamata. Gondolat Kiadói Kör
    2. Gordon, T. (1990): A tanári hatékonyság fejlesztése. A T.E.T. módszer. Gondolat Kiadó, Budapest
    3. Goleman, D. (2008): Érzelmi intelligencia. Háttér Kiadó
    4. Hajduska Marianna (2008): Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 45-84
  4. Ajánlott irodalom

    1. Horváth Tünde (2007): Pályakezdés előtt. A kapunyitási pánik jelenségének vizsgálata a felsőoktatásban. In: Puskás – Vajda (szerk.) Felsőoktatásban tanuló fiatalom fiatalok problémái, útkeresése, pályafejlődése a 21. század kezdetén, Magyarországom. FETA-könyvek, 137-150
    2. Kézdy Anikó (2007): Fejlődési krízisek vizsgálata egyetemisták körében. In: Puskás – Vajda (szerk.) Felsőoktatásban tanuló fiatalok problémái, útkeresése, pályafejlődése a 21. század kezdetén, Magyarországon. FETA-könyvek, 49-68
    3. Pauwlik Zsuzsa – Margitics Ferenc (2008): Pedagógusjelöltek érzelmi intelligenciája. Új Pedagógiai Szemle, június-július
    4. Ritoók P. (1989): Ifjúkori identitás és pályaszocializáció. In Ritoók P. – Gillemontné Tóth M. (szerk.): Pályalélektan. Szöveggyűjtemény. ELTE BTK, Tankönyvkiadó, Budapest, 48-68
    5. Szemerszki Marianna (2006): Hallgatók a tömegesedés időszakában. Educatio, 4, 736-752
    6. Zilinszky János (2006): Egyetem, Bologna után. Educatio, 4, 753-755
    7. Ludányi Ágnes: Tanárképzős hallgatók pályaszocializációs modellje. Pedagógusképzés (Moodle tanulási keretrendszer)
    8. Tulics Helga (2011): Hallgatói identitás: a szerep sajátosságainak és az azonosulás
      háttértényezőinek vizsgálata. FETA-könyvek, 41-54
    9. Szivák Judit (1999): A kezdő pedagógus, Iskolakultúra, 4, 3-14.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      Az előadásokon való részvétel kötelező.
      Legfeljebb két óra hiányzás megengedett.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      __

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      A fogallkozásokon való aktív részvétel.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      __

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      __

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      Írásbeli vizsga a foglalkozásokon elhangzott tananyag alapján, előre megadott szempontok alapján.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

      __

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      __


Frissítve: 2016-09-09