Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPOL11NLK
    A tantárgy neve: Hallgatói korosztállyal való foglalkozás
    Szak: Gyakorlatvezető mentortanár
    Szakirány:
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 12 óra előadás 0 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: vizsga
    Megszerezhető kredit: 4
    Tantárgyfelelős neve: Tulics Helga
    Oktató(k) neve: Tulics Helga

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1Hallgatói életszakasz: átmenetek és krízisek. A "hagyományos" és a "nem hagyományos" hallgató. Pálya- és hallgatói identitás. Hallgatói szerepek a megváltozott felsőoktatásban.E
    2A tanárrá válás folyamata (hallgatói gyakorlat). Önismeret fejlesztése, tanácsadás, pályaszocializáció a mentor-hallgató kapcsolatban.E
    3A hallgatókkal való kapcsolatteremtés és kommunikáció optimalizálása. Közléssorompók elkerülése. Motiválás és az ellenállás kezelése.E
    4Érzelmi intelligencia, pszichológiai immunitás, énerő szerepe a tanári munkában. Érzékenyítés. A formatív értékelés megvalósulásaE
  3. Kötelező irodalom

    1. Gordon, T.(1990). A tanári hatékonyság fejlesztése. A T.E.T. módszer. Gondolat Kiadó, Budapest
    2. Hajduska Marianna (2008). Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 45-84
  4. Ajánlott irodalom

    1. Horváth Tünde (2007). Pályakezdés előtt. A kapunyitási pánik jelenségének vizsgálata a felsőoktatásban. In: Puskás – Vajda (szerk.) Felsőoktatásban tanuló fiatalom fiatalok problémái, útkeresése, pályafejlődése a 21. század kezdetén, Magyarországom. FETA-könyvek, 137-150
    2. Kézdy Anikó (2007). Fejlődési krízisek vizsgálata egyetemisták körében. In: Puskás – Vajda (szerk.) Felsőoktatásban tanuló fiatalom fiatalok problémái, útkeresése, pályafejlődése a 21. század kezdetén, Magyarországom. FETA-könyvek, 49-68
    3. Pauwlik Zsuzsa – Margitics Ferenc (2008). Pedagógusjelöltek érzelmi intelligenciája. Új Pedagógiai Szemle, június-július
    4. Ritoók P. (1989). Ifjúkori identitás és pályaszocializáció. In Ritoók P. – Gillemontné Tóth M. (szerk.): Pályalélektan. Szöveggyűjtemény. ELTE BTK, Tankönyvkiadó, Budapest, 48-68
    5. Szemerszki Marianna (2006). Hallgatók a tömegesedés időszakában. Educatio, 4, 736-752
    6. Zilinszky János (2006). Egyetem, Bologna után. Educatio, 4, 753-755
    7. Ludányi Ágnes: Tanárképzős hallgatók pályaszocializációs modellje. Pedagógusképzés (Moodle tanulási keretrendszer)
    8. Tulics Helga (2011). Hallgatói identitás: szerepelvárások elemzése és az azonosulás háttértényezőinek vizsgálata. ELTE PPK Szakdolgozat. Kézirat.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való megjelenés kötelező.
      Legfeljebb két óra hiányzás megengedett.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      Az aláírás megszerzésének feltétele a foglalkozásokon való aktív részvétel.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      Szóbeli vizsga a foglalkozásokon elhangzott tananyag alapján, aktív és alkotó jellegű tananyagfeldolgozásra építve.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

      _

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 2011-06-27