Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPPP11NLK
    A tantárgy neve: Pedagógiai-pszichológiai ismeretek
    Szak:
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 30 óra előadás 0 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: vizsga
    Megszerezhető kredit: 7
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Suplicz Sándor
    Oktató(k) neve: Dr. Suplicz Sándor, Dr. Fűzi Beatrix

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Pszichológiai irányzatok, fejlődéselméletek. A mentorálás célja. A hallgatók nézeteinek feltárása. Milyen a jó tanár?Ea
    2.Értékrendi alapok/I.: Az érett személyiség. A tanár személye. A személyiség nem koherens rendszer. Elhárító mechanizmusok.Ea
    3.Értékrendi alapok/II.: Erkölcsi fejlődés. Erkölcsi alapértékek: 5 velük született kategória. Értékek a háttérben. A tanári szemlélet kulturális alapjai.Ea
    4.A tanár-diák és tanár-mentor kapcsolat értelmezése/I.: Tanításelemzés.Ea
    5.A tanár-diák és tanár-mentor kapcsolat értelmezése/II.:Tanórai jelenetek elemzése. A viselkedés és a kommunikáció üzenete. Érzelmi elfogadás, bizalom, hitelesség.Ea
    6.A tanár-diák és tanár-mentor kapcsolat értelmezése/III.:Az érzelmek és a tanítás-nevelés hatékonysága. Érzelmek és értékek kapcsolata. (FB)Ea
    7.Kutatási eredmények áttekintése/I.: A tanárképzés hatékonysága: mit ad a képzés, mit mér az iskola? A tanulás feltételei. Mit érzékel és mit nem az igazgató? Esettanulmányok jó és rossz tanárokról.Ea
    8.Kutatási eredmények áttekintése/II.: Diákvélemények. Személyiség és az érzelmi elfogadás. Erős és gyenge kapcsolatok, a kapcsolattartás korlátai. Kiégés. A humor, a pedagógiai tudás, szaktudás.Ea
    9.Az érzékelés, észlelés, döntés. Szabadon lebegő figyelem, intuíció. Az érzelmek és attitűdök döntést befolyásoló hatása. Előítélet, ítélet. Burkolt személyiségelméletek, ok-tulajdonítás, centrális és perifériális vonások és a sztereotípiák elmélete. Az önbeteljesítő jóslat. (FB)Ea
    10.A változás akadályai. Az elhárító mechanizmusok, saját konstrukciók merevsége. Kurt Lewin változáselmélete. Piaget: asszimiláció és akkomodáció. A produkciófelület. Személyiség – szerep – kapcsolati minták – reflektivitás.Ea
  3. Kötelező irodalom

    1. Suplicz Sándor (2011): A szerepszemélyiség fejlesztése - Szenzitív (mikro)tanítás-elemzés. Elérhető: tmpkvtk.uni-obuda.hu
    2. Gombos Katalin, Bányai Éva, Varga Katalin (2009): A tanulás affektív pszichológiai nézőpontból. Pedagógusképzés, No.2-3. 103-127.
    3. Hegyiné Ferch Gabriella: Az érzelmi intelligencia szerepe a nevelői munkában (Moodle tanulási keretrendszer)
    4. Jármai Erzsébet Mária: A tanulásfelfogás új paradigmája vagy eleink pedagógiai gondolkodásának esszenciája nyer igazolást? (Moodle tanulási keretrendszer)
    5. Kis Tamás: Szleng és karnevál http://mnytud.arts.unideb.hu/szleng/tanulmanyok/szleng_karneval.htm
    6. Ludányi Ágnes: Tanárképzős hallgatók pályaszocializációs modellje. Pedagógusképzés (Moodle tanulási keretrendszer)
    7. Pauwlik Zsuzsa – Margitics Ferenc: Pedagógusjelöltek érzelmi intelligenciája. Új Pedagógiai Szemle,
    8. Suplicz Sándor (2010): A tanári szemlélet kulturális alapjai. (Moodle tanulási keretrendszer)
    9. Suplicz Sándor - Fűzi Beatrix (2007): A pedagógusok sikeressége szempontjából fontos kompetenciák diákvélemények tükrében. Alkalmazott pszichológia, No.3-4.
    10. Zétényi Ágnes (1998): A hatékony tanár. Iskolakultúra http://epa.oszk.hu/00000/00011/00020/pdf/9810.pdf
  4. Ajánlott irodalom

    1. Konstantinos Kafetsios:Pályakezdők interperszonális készségei a munkahelyen. Bevezetés az inovicts módszertanba (Moodle tanulási keretrendszer)
    2. Haim G. Ginott: Teacher and Child (Moodle tanulási keretrendszer)
    3. Szivák Judit (2002): A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
    4. Csíkszentmihályi Mihály (2010): Tehetséges gyerekek – Flow az iskolában. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 12. fejezet (318-340. oldal)
    5. Dudás Margit (2007): Tanárjelöltek belépő nézeteinek feltárása. In: Falus Iván (szerk.): A tanárrá válás folyamata. Gondolat Kiadó, Budapest, (46-120. oldal)
    6. Marshall B. Rosenberg (2005): Így is lehet nevelni és tanítani – Erőszakmentes kommunikáció az iskolában és otthon. Agykontroll Kft., Budapest
    7. Kulcskompetenciák meghatározása és kiválasztása. Új Pedagógiai Szemle, 2009. No. 6. (Moodle tanulási keretrendszer)
    8. Suplicz, S. (2009): What Makes a Teacher Bad? - Trait and Learnt Factors of Teachers' Competencies. Acta Polytechnica Hungarica, No.3.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való megjelenés kötelező. Hiányzás legfeljebb három alkalommal (9óra) engedhető meg.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      Az aláírás megszerzésének feltétele: a foglalkozások legalább 70%-án való aktív részvétel.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A vizsga írásbeli és szóbeli részből tevődik össze. A vizsga a foglalkozásokon elhangzott tananyagra és kötelező szakirodalom önállóan feldolgozott anyagára épül. Kreatív elemként szerepelhet egy olyan kérdés is, amely a tanultak kreatív alkalmazását célozza. Ennek pontszámban kifejezett súlya nem haladhatja meg a vizsgakérdésekre szerezhető pontok 20%-át. Az elégséges eredmény eléréséhez a maximális pontszám legalább 51%-át kell elérni. Amennyiben az írásbeli vizsga legalább elégséges, a hallgatónak módja van szóbeli vizsgán is részt vennie, az írásbelire megajánlott érdemjegy javítása céljából. A sikeres vizsgához a szóbelin nyújtott teljesítménynek is el kell érnie az elégséges szintet. Sikeres írásbeli és szóbeli esetén a két jegy átlaga adja a végső érdemjegyet, amelyben a szóbeli 51%-os súllyal szerepel.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      A vizsgaidőszakban a foglalkozások pótlására nincs lehetőség.


Frissítve: 2014-02-12