Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPSMG1NNM
    A tantárgy neve: Szakmódszertan I.
    Szak: mérnöktanár
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 1 óra előadás 2 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Tóth Péter
    Oktató(k) neve: Dr. Tóth Péter

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A műszaki rajz oktatás tantervi szabályozása.
    A rajztudás mint az általános műveltség része.
    A Nemzeti alaptanterv és a kerettanterv elemzése.
    Kompetencia alapú tantervek.
    EA+GY
    2.A rajztudás mint a szakmai műveltség része.
    A rajzoktatás helye és szerepe a szakmai orientációban és a szakképzésben.
    A hazai rajzoktatás történeti áttekintése.
    EA+GY
    3.Az ábrázolási módok kialakulása és fejlődéseEA+GY
    4.A téri képességek rendszereEA+GY
    5.A téri képességek fejlesztésének módszereiEA+GY
    6.A tantárgy tanításának, tanulásának sajátos módszereiEA+GY
    7.Zárthelyi dolgozat. A síkmértani szerkesztések tanításának-tanításának módszereiEA+GY
    8.A vetületi ábrázolás tanításának-tanulásának módszereiEA+GY
    9.A metszeti ábrázolás oktatási módszereiEA+GY
    10.A felületi minőség, a pontoság megadásának oktatása a műszaki rajzbanEA+GY
    11.A jelképi ábrázolások oktatási módszereiEA+GY
    12.A szakrajz oktatásának módszereiEA+GY
    13.Számítógépi rajzolás oktatásának módszereiEA+GY
    14.Zárthelyi dolgozatEA+GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Kárpáti Andrea: A kamaszok vizuális nyelve. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2005*
    2. Séra László – Kárpáti Andrea – Gulyás János: A térszemlélet. Comenius kiadó, Pécs, 2003*
    3. Bálványos Huba – Sánta László: Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció, Balassi Kiadó, Budapest, 1997*
    4. Szatmári Béla: Fejezetek a géprajztanítás (szakrajztanítás) módszertanából, Tankönyvkiadó, Budapest, 1982
    5. * bizonyos fejezetei
  4. Ajánlott irodalom

    1. Robert Sekuler – Randolph Blake: Észlelés. Osiris Kiadó, Budapest, 2000
    2. Alan Baddeley: Az emberi emlékezet. Osiris Kiadó, Budapest, 2003
    3. Michael W. Eysenck – Mark T. Keane: Kognitív pszichológia. Nemzeti tankönyvkiadó, Budapest, 2003
    4. Tóth Péter: A hazai rajzoktatás története a népoktatási törvényig. A rajziskolák. Neveléstörténet, 2005. 1-2. sz.
    5. Tóth Péter: A hazai rajzoktatás története a népoktatási törvényig. A rajziskolák. Neveléstörténet, 2005. 1-2. sz.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való megjelenés kötelező.
      A hiányzások száma max. két foglalkozás, 6 óra.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      Két zárthelyi dolgozat a kötelező irodalomból (7. és 14. oktatási hét)
      Mikrotanítás, egyéni ütemezés szerint
      Egy témakör módszertani elemzése
      A félévközi jegy a zárthelyi dolgozatok, a mikrotanítás és a tanulmány átlagának kerekített értéke.
      Kerekítéskor a zárthelyi dolgozatok érdemjegye a döntő.
      A félévközi jegy mindhárom komponensének legalább elégségesnek kell lennie.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      nincs

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      I. Két zárthelyi dolgozat a kötelező irodalmokból.

      II. Mikrotanítás egy választott rajzi témából

      III. Egy min. 10 oldalas tanulmány készítése az alábbi témakörök egyikében:
      – a síkmértani szerkesztések tanításának módszerei
      – a vetületi ábrázolás és csonkolt testek (síklapú és forgás) tanításának módszerei
      – az axonometrikus ábrázolás tanításának módszerei
      – az áthatások tanításának módszerei
      – a metszeti ábrázolás tanításának módszerei
      – a felületi érdesség és a méretmegadások tanításának módszerei
      – az alak-, a helyzet- és a mérettűrések, valamint az illesztések tanításának módszerei
      – a jelképes ábrázolások tanításának módszerei
      – a számítógéppel segített rajzolás és modellezés tanításának módszerei
      A tanulmány készítése során kifejtendő
       az adott témakör tanításának sajátosságai
       az adott témakör tanulásának sajátosságai
       a tanulási tevékenység vezérlésének, szabályozásának módszerei
       az alkalmazható oktatási módszerek (konkrét példákkal illusztrálva)
       a dominánsan fejlesztendő képességek köre (gyakorlati példákkal illusztrálva)
       a gyakoroltatás eszközei és módszerei (konkrét példákkal illusztrálva)
       az ellenőrzés és értékelés eszközei és módszerei (konkrét példákkal illusztrálva)
      A tanulmány formai követelményei:
       A4-es lapméret
       2,5 cm-es margó méret (bal, jobb, fent, lent)
       12 pt-os betűnagyság
       szimpla (1-es) sortávolság

      Évközi jegy: a zh-k, a mikrotanítás és a tanulmány átlaga. Mindhárom komponensnek legalább elégségesnek kell lennie.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      Elégtelen zárthelyi dolgozat a 14. oktatási héten pótolható.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      A vizsgaidőszak 10. munkanapjáig mind a tanulmány, mind pedig a zárthelyi dolgozat pótolható.