Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPSMI1NNM
    A tantárgy neve: Szakmódszertan I.
    Szak: mérnöktanár
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 1 óra előadás 2 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. habil Tóth Péter
    Oktató(k) neve: Dr. Holik Ildikó Katalin

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A félév követelményeinek ismertetése. Az informatika módszertan fogalma, tárgya, feladatai és kapcsolatrendszere.EA+GY
    2.Tantervek. Az Informatika tantárgy helye és szerepe a szakmacsoportos alapozó- és szakképzésben. Az oktatás cél- és követelményrendszere.EA+GY
    3.Didaktikai alapelvek érvényesítése és didaktikai feladatok megoldása az informatika oktatásában. Az Informatika tantárgy tanítás-tanulási folyamatának szervezeti- és munkaformái.EA+GY
    4.A programozás tanításának történeti áttekintése az adott gépekre írt programoktól a programnyelvtől és számítógéptípustól független algoritmizálásig.EA+GY
    5.Algoritmusleíró eszközök: Pszeudokód - Folyamatábra - Struktogram. A mondatszerű leírás vizualizálása. Folyamatábra szimbólumok. A strukturált programozás elvének érvényesítése a folyamatábrás algoritmusmegfogalmazásban.EA+GY
    6.Az algoritmikus szemléletű tanítás-tanulási folyamat sajátosságai. A hagyományos és a számítógépes feladatmegoldás összehasonlító elemzése.EA+GY
    7.Az algoritmus-szerkesztés elemeinek tanítása. Megoldási algoritmusok gép nélküli ellenőrzése. A mintapéldák szerepe az algoritmizálás tanítási-tanulási folyamatában.EA+GY
    8.A számítógép-programozás oktatásának módszertani sajátosságai. Az objektumorientált és vizuális programnyelvek témakörök oktatásának témaspecifikus módszerei, munkaformái és taneszközei. Zárthelyi dolgozat I.EA+GY
    9.A témakörök tananyagának mikroszerkezete és de Block taxonómiája alapján az informatika tudás értelmezése. A különböző programnyelvek szintaktikai és szemantikai szabályai tanításának és tanulásának módszerbeli sajátosságai.EA+GY
    10.Az alkotóképesség fejlesztése a számítógép-programozás által. A kreativitás értelmezése és fejlesztésének lehetőségei, módszerei a számítógép-programozás témakörben. Mikrotanítás.EA+GY
    11.A problémamegoldó stratégia alkalmazásának lehetőségei. Az algoritmizálás és a heurisztikus módszerek alkalmazása a programozás tanítása-tanulása során. A gondolkodás rugalmasságát fejlesztő módszerek. A problémamegoldás komplex értelmezése.EA+GY
    12.Differenciálás, tehetséggondozás, felzárkóztatás.EA+GY
    13.Zárhelyi dolgozat II.EA+GY
    14.A félév értékeléseEA+GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Tóth Péter: Fejezetek az informatika tanításának módszertanából (hardver, operációs rendszer, alkalmazói segédprogramok) . Bánki Donát Műszaki Főiskola, Budapest, 1996.
    2. Tóth Péter: Oktatási stratégiák a szakképzésben. DSGI, 2012.
  4. Ajánlott irodalom

    1. Nemzeti Alaptanterv. Magyar Közlöny, 2012/66. 10639-10848.
    2. Kerettantervek. http://kerettanterv.ofi.hu/
    3. Pólya György: A gondolkodás iskolája. Akkord Kiadó, Budapest, 2000.
    4. Pentelényi Pál: Az algoritmikus személetmód kialakítása és fejlesztése a tanítási-tanulási folyamatban. Bánki Donát Műszaki Főiskola, Budapest, 1999.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel kötelező. A megengedett hiányzások mértéke 2 alkalom, összesen 6 óra.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A hallgatók mikrotanítást tartanak a 10. héten előre egyeztetett témából. A mikrotanításhoz óravázlat készítése kötelező, a beadási határidő a mikrotanítás időpontja. Az 8. és a 13. héten a hallgatók zárthelyi dolgozatot írnak a félév során feldolgozott ismeretekből.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      Az évközi jegy a két zárthelyi dolgozatra, valamint a mikrotanításra kapott jegyek átlaga (kerekítéskor a zárthelyi dolgozatok érdemjegye a döntő). Valamennyi részjegynek el kell érnie az elégséges (2) szintet ahhoz, hogy a hallgató a félév végén érdemjegyet kaphasson.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzások nem pótolhatók. A sikertelen mikrotanítás a szorgalmi időszakban javítható. Az elégtelenre értékelt vagy meg nem írt zárthelyi dolgozat(ok) a félév utolsó óráján, a 14. héten pótolható(k).

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Az elégtelen évközi jegy a vizsgaidőszak 10. napjáig javítható zárthelyi dolgozat megírásával. A mikrotanítás pótlására a vizsgaidőszakban nincs lehetőség.