Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPSMK3NNM
    A tantárgy neve: Szakmódszertan III.
    Szak: mérnöktanár
    Szakirány: könnyűipari
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 1 óra előadás 2 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Katona Judit
    Oktató(k) neve: Orcsik Gézáné

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Anyagszerkezettan jellegű tantárgyak a szakképzésben. Az anyagtudomány tárgykörébe tartozó tantárgyak szerepe és jelentősége szakképzésben. A tananyag tartalmi felépítése. A követelményrendszer jellegzetességei.EA+GY
    2.A tantárgyi célokat befolyásoló tényezők az anyagszerkezet tantárgy tanításában. Az anyagszerkezettan jellegű tantárgyak helye és szerepe a középfokú szakképzés tantárgyi rendszerében.EA+GY
    3.A tantárgykör tanítása során fejlesztendő képességek és készségek. A képzési tartalom általános felépítése és a tananyag elrendezésének elvei.EA+GY
    4.Az anyagszerkezettan és az arra épülő tantárgyak tanításának sajátosságai.EA+GY
    5.Mikrotanítás.EA+GY
    6.A tantárgy helye és szerepe az alapozó és a modulrendszerű képzésben. A tantárgy és a kapcsolódó technnológiai jellegű tárgyak témaköreinek strukturája és tartalmi elemzése. A tantárgy-csoport tartalmi elemeinek fejlesztése, a fejlesztés szükségessége és lehetőségei.EA+GY
    7.A könnyűipari anyagszerkezettan tananyag tanításának és tanulásának általános szempontjai.
    Projekt jellegű feladatok.
    EA+GY
    8.A konstruáló képesség fejlesztése.
    A kombinatív és funkcionális gondolkodás szükségességének bemutatása.
    EA+GY
    9.Mikrotanítás.EA+GY
    10.A képességfejlesztés lehetőségei és módszerei. A témakörök sajátosságainak jelentősége.EA+GY
    11.A motiváció lehetőségei az anyagszerkezettani témák tanításában. Motiváló munkaformák.
    A technikai újdonságok és a technikatörténet fejlődésének hatása a műszaki érdeklődésre. Hagyományos és új rendszerű technológiákban alkalmazott szerkezeti megoldások bemutatása. A bemutatás és a nyitva hagyott problémák ismertetése. A szabványosítás szerepe és jelentősége.
    EA+GY
    12.A tanulói teljesítmények ellenőrzése és értékelése. Tesztek, feladatlapok. Tesztek megoldása. A tanítási órán kívüli tanulás szervezeti keretei.EA+GY
    13.Zárthelyi dolgozat írásaEA+GY
    14.A félév értékelése és zárása.EA+GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Tóth Béláné: A gépelemek tanításának módszertani kérdései (jegyzet)
      BL-335
  4. Ajánlott irodalom

  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A gyakorlatokon, ill. az előadásokon való megjelenés kötelező. A megengedett hiányzás mértéke egy alkalom.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A félévközi feladat egy módszertan projektfeladat elkészítése. A feladat beadásának módja: papíralapú és elektronikus változat (mindkettő beadandó). A beadás határideje: az utolsó módszertan óra kezdete.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A évközi jegy alapja az önállóan elkészített feladat.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A javításra illetve kiegészítésre visszaadott feladat a szorgalmi időszakban újra beadható.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 12-06-17