Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPSMM1NNM
    A tantárgy neve: Szakmódszertan I
    Szak: MA mérnöktanár
    Szakirány: műszaki menedzser
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 1 óra előadás 2 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Pentelényi Pál
    Oktató(k) neve: Dr. Pentelényi Pál

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A módszertan fogalma, tárgya, feladatai és kapcsolatrendszere.
    Tantárgyak és kompetenciák a szakképzésben.
    A tantárgy(csoport) tanításának céljai és feladatai, tartalma.
    EA+GY
    2.A tananyagrészek oktatás-módszertani szempontok szerinti csoportosítása.
    A tananyag elrendezése. A tanterv. Tananyagelemzés (strukturális, mennyiségi, minőségi). Felkészülés az órákra, tanmenet és óravázlat készítés.
    EA+GY
    3.A programnyelvtől független algoritmizálás.
    A programozás tanításának története.
    EA+GY
    4.Az algoritmikus szemléletű tanítás-tanulási folyamat sajátosságai.
    A módszerek megválasztásának szempontjai.
    EA+GY
    5.A problémamegoldás tanítása.
    A feladatmegoldás lépései és módszerei.
    A hagyományos és a számítógépes feladatmegoldás összehasonlító elemzése. Problémaelemzés és modellalkotás.
    A megoldási terv.
    EA+GY
    6.Algoritmusleíró eszközök (folyamatábra, struktogram, pszeudokód) összehasonlítása.
    Az algoritmus szemléltetés szerepe a tervezés és az ellenőrzés fázisaiban.
    A követési táblázat.
    EA+GY
    7.A problémamegoldás taníthatóságának vizsgálata.
    Az algoritmus szerkesztés elemeinek tanítása.
    A lépésről-lépésre módszer.
    EA+GY
    8.A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése. Félévközi tudásellenőrzés I.EA+GY
    9.A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése. Félévközi tudásértékelés II.EA+GY
    10.Komplex algoritmusok szerkesztése.
    A strukturált programozás elvének érvényesítése a folyamatábrás algoritmus-megfogalmazásnál.
    EA+GY
    11.A mintapéldák szerepe az algoritmizálás tanítás-tanulási folyamatában.
    Alapvető algoritmus-típusok tanítása.
    EA+GY
    12.Az induktív és deduktív tárgyalásmód összehasonlítása.EA+GY
    13.Kreatív és reproduktív tevékenységek vizsgálata.EA+GY
    14.Gyakorló tanárok munkájának értékelési szempontjai.EA+Gy
  3. Kötelező irodalom

    1. Pentelényi Pál:
      Az algoritmikus szemléletmód kialakítása és fejlesztése a tanítási-tanulási folyamatban
      Ligatura Ltd., Budapest, 1999. 128 p.
    2. http://www.banki.hu/%7Etkt/modszertan.php
  4. Ajánlott irodalom

    1. Pál Pentelényi:
      Development of Algorithmic Thinking
      Ligatura Ltd., Budapest, 1998. 112 p.
    2. http://www.banki.hu/_kfp/index.html
    3. (Publikációk/dr.Pentelényi Pál: Algorithmic approach in the teaching-learning process)
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való megjelenés kötelező.
      A hiányzások száma max. két foglalkozás, 6 óra.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      Félévközi tanulmányi ellenőrzés a 8. és 9. héten. Feladat No1
      A féléves tematika és a megadott irodalom szinkronban történő áttanulmányozását követően az anyagot számonkérő MINTA-ZÁRTHELYI tervezése és kidolgozása
      A) 40 perc alatt megválaszolható/kidolgozható zárthelyi kérdés-sor, ill. feladatlap elkészítése
      B) A saját tervezésű zárthelyi részletes megoldásának elkészítése
      (javító kulcs − értékelési tervvel)

      Feladat No2
      Választott téma tanítására való felkészülés
      A) Óravázlat
      B) Prezentáció

      Feladat No3
      Önálló irodalomkutatás
      (elektronikus és/vagy nyomtatott irodalomjegyzék)
      +
      Az önállóan feltárt irodalomból egy szabadon választott konkrét téma ismertetése
      A) Rövid tartalmi ismertető/összefoglaló
      B) Prezentáció

      Feladat No4
      Aktív, folyamatos részvétel a szakmódszertani on-line fórumon (minimum 5 megnyilatkozás: téma indítás és/vagy hozzászólás valamely témához).


      A fent vázolt feladatok közül kettő teljesítése kötelező, amelyek közül az egyik: a Feladat No4 mindenki számára kötelező.

      Az on-line fórumon való részvétel kötelezettsége mellett tehát mindenki szabadon választhat az első három feladat közül − kötelezően legalább egyet.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      Az évközi jegy a foglalkozásokon kifejtett tevékenység és a félév során elkészített feladatok értékelése alapján - a tanulmányi ellenőrzések és a feladatok átlagának kerekített értékeként - kerül megállapításra.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      Bármilyen elmaradás csak a szorgalmi időszak végéig pótolható.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 11-08-30