Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPSMV1NNM
    A tantárgy neve: Szakmódszertan I.
    Szak: mérnöktanár
    Szakirány: villamos
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 1 óra előadás 2 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Makó Ferenc
    Oktató(k) neve: Dr. Makó Ferenc

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A szaktárgyak oktatás-módszertanának tárgya, helye a tudományok rendszerében. Az elektrotechnika-elektronika szakmacsoport tantervei, modulrendszere és az oktatás sajátosságai.EA+Gy
    2.A szaktanár felkészülése a tanórákra; az SZVK-, a központi program-, a szakképzési program használatával.EA+Gy
    3.A rendszerközvetítő - és a szituatív tanulási rendszer megválasztásának kritériumai az elektrotechnikai tananyagegységek tanítása során. Képzési célok pontos meghatározása a kompetencia-követelmények figyelembe vételével.EA+Gy
    4.Induktív és deduktív tananyag-feldolgozási stratégiák alkalmazása a villamos alaptörvények oktatásában. A módszerek megválasztásának szempontjai. Elektrotechnikai-elektronikai alapfogalmak tanításának módszerei.EA+Gy
    5.A motiváció, mint cél és eszköz a szakképzésben. A tanítási órák motiválása. Motiváló módszerek.EA+Gy
    6.Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése. Feladatrendszeres gondolkodás-fejlesztés.EA+Gy
    7.Csoportdinamikai elveken alapuló módszerek alkalmazása a szakmacsoportos alapozó képzés során.EA+Gy
    8.A szakképzésben alkalmazott összetett módszerek, stratégiák használata. Félévközi tudásellenőrzés I.EA+Gy
    9.A szemléltetés lehetőségei a szakelméleti- és gyakorlati foglalkozásokon.EA+Gy
    10.Programozhatóság az elektronikai ismeretek oktatásában. A CBT-, WBT-, PLE irányzatok módszereinek alkalmazása.EA+Gy
    11.Tankönyvek, tanári- és tanulói segédkönyvek, kézikönyvek használata.EA+Gy
    12.Tanulói teljesítmények, a kimeneti kompetenciák mérésének módszerei, eszközei a szaktárgyak oktatásában. Tanulmányi teljesítmények (szakmai elméleti – és gyakorlati tudás) értékelése, a kompenzációra vonatkozó tanári döntések.EA+Gy
    13.Egzakt módszerek a tanulmányi teljesítmények mérésében/értékelésében. Munkalapok, feladatlapok, tantárgytesztek használata. Félévközi tudásellenőrzés II.EA+Gy
    14.A gyakorlati tudás mérése és értékelése.EA+Gy
  3. Kötelező irodalom

    1. Adolf Melezinek: Mérnökpedagógia. Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár., Budapest, 1989.
    2. Kraiciné Szokoly Mária: Módszertár. ELTE, Budapest, 2001.
    3. Makó Ferenc: A magyar szakképzési rendszer. ZSKF Füzetek, Budapest, 2010. ISBN: , (elektronikus tananyag)
    4. Makó Ferenc: A tanulás folyamata I-II-III. Fontys-BMF, Bp., 2001. (elektronikus oktató modulok)
  4. Ajánlott irodalom

    1. Belbin, Meredith: A team, avagy az együttműködõ csapat. 4.kiad. Edge 2000 Kiadó, Budapest, 2003., ISBN: 9632068998, ISSN: 1418-6586
    2. Falus Iván ; Kimmel Magdolna: A portfólió. ELTE BTK Neveléstudományi Tanszék :
      Budapest, 2003., ISBN: 963950047X
    3. Henczi Lajos (szerk.): Kézikönyv a szakmai vizsgák szervezéséhez. Budapest, MKIK-NSZFI, 2007.
    4. Kadocsa László: Az atipikus oktatási módszerek. Budapest, Nemzeti Felnőttképzési Intézet, 2006.
    5. Pentelényi Pál: Az algoritmikus szemléletmód kialakítása és fejlesztése a tanítási-tanulási folyamatban. Ligatura Ltd., Budapest, 1999.
    6. Petriné Feyér Judit: A problémaközpontú csoportmunka. Gondolat Kiadói Kör, 2004.,
      ISBN: 9639500793
    7. Schaffhauser Franz: Új tanulói teljesítmény-értékelési módszerek a szakképzésben és felnőttképzésben. (elektronikus könyv), Számalk, 2007.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A gyakorlatokon, ill. az előadásokon való részvétel kötelező. A hiányzások maximális mértéke 12 óra.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A 8. és 13. héten zárthelyi dolgozat megírása. Négy egyénileg előírt feladat írásbeli kidolgozása.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      Az évközi jegy a foglalkozásokon kifejtett tevékenység (20%) és a két zárthelyi dolgozat (40%), továbbá a félév során elkészített négy feladat (40%) értékelése alapján kerül megállapításra.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      Bármilyen elmaradás (feladat, óravázlat, zárthelyi, stb.) csak a szorgalmi időszakban pótolható.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

      Megajánlott osztályzat nem szerezhető.

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Elégtelen osztályzatú évközi jegy a vizsgaidőszak első 10 munkanpján belül pótolható.


Frissítve: 11-09-04