Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPTK11DLK
    A tantárgy neve: Tehetséggondozás
    Szak: Vizsgaelnöki feladatokra felkészítő pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 0 óra előadás 10 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 2
    Tantárgyfelelős neve: Dr. habil. Gyarmathy Éva, tudományos tanácsadó
    Oktató(k) neve: Dr. habil. Gyarmathy Éva, tudományos tanácsadó

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A tehetség, mint különleges nevelési igény felismerése és a tehetséggondozásnak a mindennapi gyakorlatban történő beépítése a kurzus célja.GY
    2.A tehetség fejlődésének lényeges elemei, a tehetség típusai, összetevői, és vizsgálatának elmélete és módszertana. Képességek, motiváció, kreativitás és tehetség kölcsönös kapcsolatának megértése és kezelése.GY
    3.A sokféleség kezelése az osztályteremben. Az öndifferenciáló módszerek használata. A diákok választási lehetőségei és ennek keretei.GY
    4.Kreativitás és kreatív klíma jelentősége a probléma alapú tanítás és projektoktatás bevezetésében a tehetséggondozás érdekében.GY
    5.A személyes és környezeti tényezők interakciója. Az eltérő kulturák és a kultúraváltás megértése. A digitális kultúra és eszközei, valamint ezek hatása és a tanítás ennek megfelelő átalakítása. Az egyénre szabott tanítás szükségessége és megoldása a különböző szinten tehetséget mutató diákok esetében.GY
    6.A tehetséggondozás különböző fajtái és színterei: elkülönítés, gazdagítás. Kreativitás elmélete és fejlesztése a mindennapi tanításban beépített fejlesztésben, a tehetségesek számára gazdagító programok kidolgozása, vezetése.GY
    7.Az érdeklődés meghatározó szerepe és vizsgálata. Az Érdeklődés Térkép, mint profil módszer, és a tanítási módszerek megválasztásában való segítő szerepe.GY
    8.A tanításon túli egyéni vagy kiscsoportos eljárások a tehetséggondozás terén, és ezeknek az eljárások egy részének beépítése a tanításba.GY
    9.A vizsgaelnök szerepe a tehetséggondozásban. Eltérő életkori hangsúlyok felismerése. A sajátos nevelési igény és beilleszkedési, tanulási zavar kapcsolata a tehetséggel, az erős oldal és gyenge oldal szerepe a fejlődésben és a tehetség kialakulásban. A környezeti tényezők - kultúra, iskola, család és társak - szerepe és a vizsgaelnöki munkában történő kezelése.GY
    10Az atipikus fejlődésű és szociokulturálisan vagy egyéb kulturális okokból hátrányos helyzetű tanulók csoportjai, a különlegesség és diverzitás fogalma és gyakorlati jelentősége.GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Az évközi jegy az évfolyam-dolgozat és a teszteredmény átlaga alapján kerül meghatározásra.
    2. A sikertelen vagy meg nem írt házi dolgozat a szorgalmi időszakban pótolható. Az online tesztvizsga az utolsó foglalkozáson pótolható.
  4. Ajánlott irodalom

  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 2018-03-27