Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPTMS1NLM
    A tantárgy neve: Tanulásmódszertan
    Szak: mérnöktanár
    Szakirány: mind
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 4 óra előadás 4 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: é
    Megszerezhető kredit: 2
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Makó Ferenc
    Oktató(k) neve: Dr. Makó Ferenc

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Tanulás az információs társadalomban. A tanulás
    fiziológiája. A tanulás ritmusa. A tanulásra szánt idő. A tanulás motivációja. Munkaértékeink, amelyek a tanulást befolyásolják. Tanulási szokásaink. Tanulási feltételek. Tanulási képességeink.
    EA+GY
    2.Tanuláselméletek-, tanulási modellek. (A klasszikus kondicionálás, az operáns tanulás, a belátásos tanulás, a szociális tanulási formák, illetve a komplex tanulási formák megismerése; valamint tanulásdiagnosztikai, -fejlesztésbeli jelentőségük megvitatása.) Tanulási
    problémák. A műszaki tudományok, tantárgyak
    sajátosságai-, azok hatékony tanulási módszerei,
    technikái. Hatékony- és eredményes tanulási
    technológiák az OE-n.
    EA+GY
    3.Tanulásfejlesztés. A tanulásfejlesztés útjai, tervezésének alapjai. Tanulási módszertár megismerése és a személyesen hatékony-, eredményes tanulás módszerek elsajátítása. (Cornell-módszer, PQ4R módszer, PQRST módszer, NLP, tudástérkép, algoritmizálás, problémamegoldó tanulás, kooperatív tanulás) Az elektronikus tanulás módszerei és nehézségei. (eLearning alapú kollaboratív módszerek, PLE)EA+GY
    4.A tanulás input-, folyamat és output fázisának fejlesztése. Az önszabályozó tanulás gyakorlata. Tanulásszervezés.EA+GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Czere János: A problémamegoldó folyamat. Fontys PTH, 2001, (CD-ROM alapú multimédia
      tananyag és e-book);
    2. Dryden, G., Vos, J.: The learning revolution (magyar) A tanulás forradalma I-II.
      Budapest : Bagolyvár, 2004. ISBN: 963 9447 51 X., ISBN: 963 9447 52 8
    3. Kulcsár Zsolt: Az integrativ e-learning felé. http.//www.crescendo.hu
    4. Makó Ferenc: Tanulási útmutató a BMF hallgatói számára.
      http://www.bmf.hu/pdf/TANMODSZ_TA2006.pdf
    5. Rétallérné dr. Görbe Éva: Tanulás felsőfokon - Tanulásmódszertan. Kísérleti jegyzet, AVF, Budapest, 2009.
  4. Ajánlott irodalom

    1. AKGE Junior Kiadó Kft.: Tanulásmódszertan oktatócsomag + dinamikus szoftver.
    2. Allan Mundsack, Jemes Deese, Ellin K. Deese: Hogyan tanuljunk? Panem, Budapest,
      2006.
    3. Beaver, Diana: Kényelmes tanulás NLP-vel : Tanulási szuperstratégiák az üzleti életben
      és a magánéletben / Diana Beaver. Budapest : Bioenergetic Kft., 1999.
    4. Fercsik Erzsébet: Dolgozatírás felsőfokon. Krónika Nova Kiadó : Budapest, 2002.
    5. György Zoltán: Tanulás felnőtt korban. Budapest : Oktatáskutató Intézet, 2003.
    6. Kagan, Spencer: Cooperative learning. (magyar) Kooperatív tanulás. Budapest : Önkonet,
      2004.
    7. Kálmán Anikó: Tanári szerepek - tanulási stílusok : A felnőtt-tanulás folyamata.
      Budapest : OKKER, 2006.
    8. Metzig, W. – Schuster: Tanuljunk meg tanulni! Medicina Kiadó 2003.
    9. Molnár Éva: Az önszabályozó tanulás. In:” Iskolakultúra 2002/9.”
      http://www.neumannhaz.
      hu/scripts/webkat?session=3798821&infile=title_details_page.html&oid=52131&
    10. Nagy Czirok Lászlóné: Tudástérképek. Tanulásmódszertan- és gondolkodásfejlesztés
      tudástérképek segítségével., APC Stúdió Bt., 2006.
    11. Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez. Budapest : Metódus-Tan, 2004. ISBN: 963-216-623-X
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való részvétel kötelező. A megengedett hiányzások mértéke 1 alkalom, összesen 2 óra.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      Konzultációnként jelenléti gyakorló feladatok megoldása, továbbá foglalkozásonként egy-egy személyre szabott –önfejlődést támogató- tanulás-módszertani feladat kidolgozása.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      A konzultációk gyakorlati feladatainak jelenléti teljesítése. A személyre szabott egyéni feladatok írásbeli kidolgozása és- összefűzött benyújtása a szorgalmi időszak végéig. (Értékelési arányok az évközi jegy kialakításában: 50% a jelenléti aktivitás, további 50% az egyéni feladatok kidolgozása.)

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A foglalkozások egyes feladatmegoldásai és az egyéni feladat-kidolgozások a szorgalmi időszakban az oktató konzultálásával pótolhatók.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Az elégtelen gyakorlati jegy a vizsgaidőszak első 10 munkanapjáig pótolható. A pótlás keretében már csak az önálló feladatkidolgozások nyújthatók be értékelésre.


Frissítve: