Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPTMS1NNM
    A tantárgy neve: Tanulásmódszertan
    Szak: MA mérnöktanár
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 1 óra előadás 2 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: é
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Makó Ferenc
    Oktató(k) neve: Dr. Makó Ferenc

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Tanulás az információs társadalomban. A tanulás
    fiziológiája. A tanulás ritmusa. A tanulásra szánt idő. Tanulási szokásaink. Tanulási feltételek. Tanulási képességeink.
    EA
    2.A tanulás motivációja. Munkaértékeink, amelyek a tanulást befolyásolják. Tanulási stílus felmérés.GY
    3.Tanuláselméletek-, tanulási modellek. (A klasszikus kondicionálás, az operáns tanulás, a belátásos tanulás, a szociális tanulási formák, illetve a komplex tanulási formák megismerése; valamint tanulásdiagnosztikai, -fejlesztésbeli jelentőségük megvitatása.)EA
    4.Tanulási problémák. A műszaki tudományok, tantárgyak sajátosságai-, azok hatékony tanulási módszerei, technikái. Hatékony- és eredményes tanulási technológiák a BMF-en. Tanulási képességek diagnosztikája.GY
    5.A tanulásra történő ráhangolódást elősegítő technikák és módszerek.EA
    6.Tanulási módszertár megismerése és a személyesen hatékony-, eredményes tanulási módszerek elsajátítása. (pl. Cornell-módszer, PQ4R módszer, PQRST módszer)GY
    7.Tanulásfejlesztés. A tanulásfejlesztés útjai, tervezésének alapjai.EA
    8.NLP, tudástérkép, algoritmizálás.GY
    9.Az elektronikus tanulás lehetőségei és nehézségei, az elektronikus tanulás módszerei.EA
    10.Problémamegoldó tanulás, kooperatív tanulás.GY
    11.A tanulás input-, folyamat és output fázisának harmonikus fejlesztése.EA
    12.A tanulás közbeni pihenést esősegító módszerek, technikák. A tanulási eredményesség önellenőrzése.GY
    13.Az önszabályozó tanulás elmélete és gyakorlata. Tanulástervezés.EA
    14.Felidézés, felejtés, tartós emlékezés. A tanulás önszervezése.GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez. Budapest : Metódus-Tan, 2004. ISBN: 963-216-623-X
    2. Dryden, G., Vos, J.: The learning revolution (magyar) A tanulás forradalma I-II.
      Budapest : Bagolyvár, 2004. ISBN: 963 9447 51 X., ISBN: 963 9447 52 8
    3. Makó Ferenc: Tanulási útmutató a BMF hallgatói számára
      http://www.bmf.hu/pdf/TANMODSZ_TA2006.pdf
    4. Molnár Éva: Az önszabályozó tanulás. In:” Iskolakultúra 2002/9.”
      http://www.neumannhaz.
      hu/scripts/webkat?session=3798821&infile=title_details_page.html&oid=52131&
    5. Tanulási problémák, tanulási zavarok - tanuljunk meg tanulni! http://tanulasitech.fw.hu/
    6. Falussy Béla: A felnőttkori tanulás, önképzés változásai, jelenlegi feltételei és körülményei a
      KSH időmérleg-életmód felvételei alapján.
      http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=idofelhasznalas-1-Falussy-felnottkori
    7. Czere János: A problémamegoldó folyamat. Fontys PTH, 2001, (CD-ROM alapú multimédia
      tananyag és e-book);
  4. Ajánlott irodalom

    1. Fercsik Erzsébet: Dolgozatírás felsőfokon. Krónika Nova Kiadó : Budapest, 2002.
    2. György Zoltán: Tanulás felnőtt korban. Budapest : Oktatáskutató Intézet, 2003.
    3. Gyulai Zsuzsanna: Tanulásmódszertan : érettségizőknek, felvételizőknek. Budapest :
      Talentum Oktatási stúdió. 1995.
    4. Kagan, Spencer: Cooperative learning (magyar) Kooperatív tanulás. Budapest : Önkonet,
      2004.
    5. Kálmán Anikó: Tanári szerepek - tanulási stílusok : A felnőtt-tanulás folyamata.
      Budapest : OKKER, 2006.
    6. Metzig, W. – Schuster: Tanuljunk meg tanulni! Medicina Kiadó 2003.
    7. Nagy Czirok Lászlóné: Tudástérképek. Tanulásmódszertan- és gondolkodásfejlesztés
      tudástérképek segítségével., APC Stúdió Bt., 2006.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      Az elégtelen évközi jegy a vizsgaidőszak első 10 munkanapjáig pótolható. A pótlás keretében már csak az egyéni feladatkidolgozások nyújthatók be értékelésre.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      Szabadon választható

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja