Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMPTMV1NNB
    A tantárgy neve: Tanulásmódszertan
    Szak: Bsc mérnök
    Szakirány: mind
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 1 óra előadás 1 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: é
    Megszerezhető kredit: 2
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Makó Ferenc
    Oktató(k) neve: Dr. Makó Ferenc

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Tanulás az információs társadalomban. A tanulás
    fiziológiája. A tanulás ritmusa. A tanulásra szánt idő. Tanulási szokásaink. Tanulási feltételek. Tanulási képességeink.
    EA
    2.Az egyéni tanulási jellemzők feltárása. A tanulás motivációja. Munkaértékeink, amelyek a tanulást befolyásolják. Tanulási képességek, tanulási stílus felmérés.GY
    3.Tanuláselméletek-, tanulási modellek. (A klasszikus kondicionálás, az operáns tanulás, a belátásos tanulás, a szociális tanulási formák, illetve a komplex tanulási formák megismerése; valamint tanulásdiagnosztikai, -fejlesztésbeli jelentőségük megvitatása.)EA
    4.Tanulási problémák. A műszaki tudományok, tantárgyak sajátosságai-, azok hatékony tanulási módszerei, technikái. Hatékony- és eredményes tanulási technológiák a BMF-en. Tanulási képességek diagnosztikája.GY
    5.A tanulásra történő ráhangolódást elősegítő technikák és módszerek.EA
    6.Tanulási módszertár megismerése és a személyesen hatékony-, eredményes tanulási módszerek elsajátítása. (Cornell-módszer, PQ4R módszer, PQRST módszer)GY
    7.Tanulásfejlesztés. A tanulásfejlesztés útjai, tervezésének alapjai.EA
    8.NLP, tudástérkép, algoritmizálásGY
    9.Az elektronikus tanulás lehetőségei és nehézségei, az elektronikus tanulás stratégiái- és módszerei.EA
    10.Problémamegoldó tanulás, kooperatív-kollaboratív hálózati tanulásGY
    11.A tanulás input-, folyamat és output fázisának fejlesztése.EA
    12.A tanulás közbeni pihenést esősegító módszerek, technikák. A tanulási eredményesség ellenőrzése.GY
    13.Az önszabályozó tanulás elmélete és gyakorlata. Tanulásszervezés.EA
    14.Felidézés, felejtés, tartós emlékezés. A tanulás önszervezése.GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Dryden, G., Vos, J.: The learning revolution (magyar) A tanulás forradalma I-II.
      Budapest : Bagolyvár, 2004. ISBN: 963 9447 51 X., ISBN: 963 9447 52 8
    2. Makó Ferenc: Tanulási útmutató a BMF hallgatói számára.
      http://www.bmf.hu/pdf/TANMODSZ_TA2006.pdf
    3. Nahalka István: Hatékony tanulás. Bölcsész Konzorcium HEFOP IRODA ISBN: 963 9704 63 6 0
    4. AKGE Junior Kiadó Kft.: Tanulásmódszertan oktatócsomag + dinamikus szoftver
    5. Allan Mundsack, Jemes Deese, Ellin K. Deese: Hogyan tanuljunk? Panem, Budapest,
      2006.
    6. Beaver, Diana: Kényelmes tanulás NLP-vel : Tanulási szuperstratégiák az üzleti életben.
      és a magánéletben / Diana Beaver. Budapest : Bioenergetic Kft., 1999.
  4. Ajánlott irodalom

    1. Fercsik Erzsébet: Dolgozatírás felsőfokon. Krónika Nova Kiadó : Budapest, 2002.
    2. György Zoltán: Tanulás felnőtt korban. Budapest : Oktatáskutató Intézet, 2003.
    3. Gyulai Zsuzsanna: Tanulásmódszertan : érettségizőknek, felvételizőknek. Budapest :
      Talentum Oktatási stúdió. 1995.
    4. Kagan, Spencer: Cooperative learning (magyar) Kooperatív tanulás. Budapest : Önkonet,
      2004.
    5. Kálmán Anikó: Tanári szerepek - tanulási stílusok : A felnőtt-tanulás folyamata.
      Budapest : OKKER, 2006.
    6. Metzig, W. – Schuster: Tanuljunk meg tanulni! Medicina Kiadó 2003.
    7. Nagy Czirok Lászlóné: Tudástérképek. Tanulásmódszertan- és gondolkodásfejlesztés
      tudástérképek segítségével., APC Stúdió Bt., 2006.
    8. Molnár Éva: Az önszabályozó tanulás. In:” Iskolakultúra 2002/9.”
      http://www.neumannhaz.
      hu/scripts/webkat?session=3798821&infile=title_details_page.html&oid=52131&
    9. Tanulási problémák, tanulási zavarok - tanuljunk meg tanulni! http://tanulasitech.fw.hu/
    10. Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez. Budapest : Metódus-Tan, 2004. ISBN: 963-216-623-X
    11. Czere János: A problémamegoldó folyamat. Fontys PTH, 2001, (CD-ROM alapú multimédia
      tananyag és e-book);
    12. Falussy Béla: A felnőttkori tanulás, önképzés változásai, jelenlegi feltételei és körülményei a
      KSH időmérleg-életmód felvételei alapján.
      http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=idofelhasznalas-1-Falussy-felnottkori
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A gyakorlatokon a részvétel kötelező. A megengedett hiányzások mértéke négy alkalom, összesen 8 óra.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A gyakorlatok jelenléti feladatainak dokumentált teljesítése, továbbá 4 személyre szabott –önfejlődést támogató- tanulás-módszertani feladat kidolgozása.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      A b) pont szerinti feladatok egyenkénti, min. elégséges színvonalú teljesítése. Az érdemjegy kialakításának értékelési arányai: 50% a gyakorló feladatok teljesítése és további 50% a 4 db. személyre szabott feladat teljesítése.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A jelenléti ütemezésű egyéni- -és csoportos feladatok nem pótolhatók.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Az elégtelen gyakorlati jegy a vizsgaidőszak első 10 munkanapjáig pótolható. A pótlás keretében már csak az önálló feladatkidolgozások nyújthatók be értékelésre.