Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMVIP11MNE
    A tantárgy neve: Infografikai projekt mérnököknek
    Szak: Bsc mérnök
    Szakirány: minden
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 0 óra előadás 0 óra tantermi gyakorlat 3 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve:
    Oktató(k) neve: Viola Attila

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.ttekintés (Vizuális kommunikáció > adat-vizualizáció > infografika sajátosságok, különbségek.).
    Elérhető előnyök, célok kiemelése.
    A félév végére elkészítendő (beadandó feladat): mérnöki munkához kapcsolódó, sok adattal jellemezhető, új vagy továbbfejlesztett termék/szolgáltatás bemutatása, könnyen érthető, értelmezhető, vizuális formában.
    Korábbi, hagyományos tapasztalatok (grafikonok, kiemelések) összegyűjtése, kiemelése, továbbfejlesztése.
    Ábrák információ-közlő, lényegkiemelő hatása jellemző felhasználási területeken: oktatási ábra, prezentáció, speciális/egyéni grafikon, infografika.
    Színek, formák, képek szerepe, használatukkal elérhető előnyök.
    Alapvető vizuális ismeretek alkalmazása a 2 fő célterületen:
    infografika készítés (önálló használathoz, pl. oktatáshoz, weboldalra, hírlevélbe, stb.)
    prezentáció grafikai fejlesztése (pl. meeting támogatásához, publikáláshoz)
    Jó/rossz példák bemutatása.
    Egyszerű elemzési szempontok kialakítása, felkészülés további használatukra.
    L
    2.Infografika-1:
    Saját tervezés lépései, módszerei, eszközei
    Látványos infografikai és prezentációs elemek keresése, összehasonlítása
    Tervezés: Szöveges adatok, információk használata.
    Tartalom tervezésének fontossága, kulcsszavak keresése, kiemelése, történet összeállítása.
    Tartalomhoz illeszkedő betűtípusok keresése, kiválasztása (ingyenes, fizetős szolgáltatások használata).
    Kiemelések használata (színek, formák, pozíció)
    1. FELADAT: Egy vagy több példa elemzése. Témaválasztás, adatgyűjtés a féléves feladatok összeállításához
    L
    3.Infografika-2:
    Elméleti alapok.
    Célszoftverek.
    Sok fontos/pontos/aktuális adat keresése.
    Mondanivaló/üzenet megfogalmazása.
    Forma kialakítása.
    Összehasonlítás a hatékony prezentációról tanultakkal.
    Egy eszköz részletes bemutatása, eltérések kiemelése.
    http://infogr.am, http://www.easel.ly/, http://visual.ly/, http://piktochart.com
    L
    4.Infografika-3:
    2. FELADAT: (reprodukció)
    Leggyorsabb módszer: célszoftverek.
    Célja: a sablonokra épülő megoldás egyszerűségét, gyorsaságát és magas minőségét szemléltetni
    L
    5.Inkscape-1:
    Vektorgrafikus szerkesztés alapjai
    Vektoros elemek használata.
    3. FELADAT: Alap műveletek
    L
    6.Inkscape-2:
    4. FELADAT: Halmaz-műveletek
    L
    7.Inkscape-3:
    5. FELADAT: Csomópont-műveletek
    L
    8.Inkscape-4:
    6. FELADAT: Komplex-műveletek
    L
    9.Inkscape-5:
    Feladatok, megoldások értékelése, javítása
    L
    10.Prezentáció-1:
    Infografika és Prezentáció készítésének lépései: adatgyűjtés, elemzés/kiemelés, tervezés, szerkesztés
    Adatvezérelt grafikai lehetőségek Powerpointban
    7. FELADAT: (reprodukció)
    Nemzetközileg elismert prezentációs sablonok vizsgálata, alkalmazása
    L
    11.Prezentáció-2:
    Powerpoint sajátos grafikai lehetőségei
    L
    12.Prezentáció-3:
    Egyéni grafikai elemek beépítése Powerpointba
    L
    13.Prezentáció-4:
    Feladatok, megoldások értékelése, javítása
    L
    14.Komplex féléves feladatok értékelése, kiemelkedő elemek nyilvános bemutatása, tapasztalatok összegzése.L
  3. Kötelező irodalom

    1. Randy Krum: Effective Communication with Data Visualization and Design
    2. Kisantal Tibor: Inkscape — vektorgrafika mindenkinek
  4. Ajánlott irodalom

    1. Inkscape: Guide to a Vector Drawing Program
      http://tavmjong.free.fr/INKSCAPE/MANUAL/html/
    2. Garr Reynolds: Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, 2nd edition
    3. Nancy Duarte: slide:ology: The Art and Science of Creating Great Presentations
    4. Az osztálytermi tanítás oktatástechnológiája
      http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_osztalytermi_tanitas_oktatastechnologiaja/adatok.html
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való részvétel kötelező. A megengedett hiányzások mértéke két alkalom, összesen 6 óra.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      Beadandó feladatok (eredeti forrásfájlokkal és dokumentációval együtt):
      - órai szerkesztési feladatok,
      - 1 darab, minimum 5 szakaszból álló infografika.
      - 1 darab, minimum 5 diából (képernyőből) álló prezentáció.
      Az évközi jegybe az egyes feladatok azonos mértékben számítanak bele.
      Beadási határidő: 13. héten, az óra vége.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      A foglalkozásokon való aktív részvétel, a megfelelő (legalább elégséges) színvonalú feladatok beadása. Az évközi jegy a leadott feladatokra kapott részeredmények átlaga.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzások nem pótolhatók.
      A leadandó feladatok a 13. hét előtt pótolhatók.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Az évközi jegy a vizsgaidőszak 10. munkanapjáig pótolható a feladatok leadásával. A kurzusbeli aktivitás utólagosan nem pótolható.