Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMVNT12MNE
    A tantárgy neve: Neveléstan
    Szak: BSc mérnök
    Szakirány: minden
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 3 óra előadás 1 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: Vizsga
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Tomory Ibolya
    Oktató(k) neve: Dr. Tomory Ibolya

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A nevelés alapfogalmai és értelmezésük. Az alapfogalmak kapcsolatrendszere. A növendék- és kapcsolatközpontú szemlélet alapjai.EA+GY
    2.A nevelés céljai és folyamata. A társadalom szerepe a nevelés céljainak meghatározásában. Az értékelsajátítás folyamata.EA+GY
    3.A nevelés hatásrendszere, módszerei. Az indirekt és direkt hatásrendszerek elemzése. A jutalmazás és büntetés hatékony alkalmazása.EA+GY
    4.A nevelés társas közege/1. A pedagógus. A nevelő személyével kapcsolatos elvárások. A nevelő és a nevelt közötti kölcsönhatások. Az érzelmek szerepe a nevelésben.EA+GY
    5.A nevelés társas közege/2. Diákok, diákcsoportok megismerése. A nevelést meghatározó egyéni és csoportjellemzők.EA+GY
    6.A nevelés színterei/1. A családi nevelés. A család szerepe az egyén fejlődésében és szocializációjában. A család funkciói, feladatai.EA+GY
    7.A nevelés színterei/2. Az iskolai nevelés. A társas közegben rejlő nevelő hatások. Csoportfejlődés és közösségfejlesztés.EA+GY
    8.A nevelés színterei/3. A családi és iskolai nevelés kapcsolata. A szülőkkel való kapcsolattartás, együttműködés.EA+GY
    9.A nevelés tervezésének folyamata. Az iskolai nevelés tervezését szabályozó dokumentumok. A nevelési célok tanórákon megvalósítható feladatokra bontása.EA+GY
    10.Osztályfőnöki órák tervezése. Az osztályfőnök feladatai. Az osztályfőnöki órák funkciója, tartalma, ajánlott módszerek.EA+GY
    11.A nevelés tanórán kívüli és szakórai lehetőségei.EA+GY
    12.Konfliktusok és nevelés/1. Fegyelmezetlenség okai, megjelenési formái. A fegyelem fenntartásának nevelési célja. Hatásos és hatástalan fegyelmezési eljárások elemzése.EA+GY
    13.Konfliktusok és nevelés/2. Nehezen nevelhető gyerekek és fialatok. A nehezen nevelhető diákok felismerése, fejlődésének támogatása, beilleszkedésének segítése.EA+GY
    14.Eltérő kulturális hátterű diákok együttnevelése. A befogadás és kirekesztés pszichológiai magyarázatai. Kultúrák közötti párbeszéd, közös értékek megteremtése a tanteremben. Zárthelyi dolgozat megírása.EA+GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Bábosik István (1999): A nevelés elmélete és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
    2. Fűzi Beatrix (2016): Neveléstan.Typotop Kiadó, Budapest, ISBN 978-615-80493-1-3
    3. Fridrich W. Kron (2003): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest
    4. Forray R. Katalin – Cs. Chachesz Erzsébet – Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom, interkulturális nevelés. In.: Báthory Zoltán – Falus Iván: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest
  4. Ajánlott irodalom

    1. Bronson, Po - Merryman, Ashley (2014): Amit rosszul tudtunk a gyerekekről. Kulcslyuk Kiadó
    2. Bordács Margit - Lázár Péter (2002): Kedveskönyv. Dinasztia Kiadó
    3. Csíkszentmihályi M. – Rathunde, K. – Whalen, S. (2010): Tehetséges gyerekek. Flow az iskolában. Nyitott Könyvműhely, Budapest
    4. Forray R. Katalin – Hegedűs T. András (1998): Cigány gyermekek szocializációja. Aula, Budapest
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való jelenlét kötelező és az aktív részvétel elvárt. A hiányzás legfeljebb 3 alkalom lehet.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A félév során egy zárthelyi megírására kerül sor (a 14. héten), mely akkor sikeres, ha az elérhető pontszám legalább 55%-át megszerezte a hallgató.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      A foglalkozásokon való aktív részvétel, a gyakorlatokon kijelölt feladatok legalább elégséges szintű teljesítése és a ZH legalább ugyancsak elégséges szinten (55%) történő megírása.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzások pótlására amennyiben van, akkor párhuzamos csoport foglalkozásán van lehetőség. Az elmulasztott írásbeli feladatok legkésőbb a 14. szorgalmi héten pótolhatók.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A vizsga feltétele az aláírás megszerzése.
      A szóbeli vizsgán a hallgató a tárgyalt témakörökből összeállított tételt húz, valamint egy nevelési problémát értelmez. Megoldási javaslatot tesz a tanult szemléleti elemek és módszerek beépítésével. A hallgatónak indokolnia kell, milyen pedagógiai-pszichológiai törvényszerűségekre alapozva reméli megoldási javaslata sikerét.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Pótlásra nincs lehetőség.


Frissítve: 2020-01-27