Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMVSF11MNE
    A tantárgy neve: Személyiségfejlesztés
    Szak: BSc mérnök
    Szakirány: minden
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 0 óra előadás 1 óra tantermi gyakorlat 3 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Tomory Ibolya
    Oktató(k) neve: Dr. Tomory Ibolya

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Féléves feladatok megbeszélése. Alapfogalmak, elméleti megközelítések. Önismeret és mások megismerése.EA+GY.
    2.Személyiség és szerepek. A személyiség fejlődése, az érett személyiség. Identitás-önismeret-tudatosság.EA+GY.
    3.Vérmérséklet. Stressz és konfliktuskezelés. EMK, EQEA+GY.
    4.Az érzelmek hatása a viselkedésre. EQ, EMK a hétköznapokban, és konfliktusoknál.EA+GY.
    5.Önismeret és tanulás, saját tanulási hatékonyság segítése. Tanulási stílusok, stratégiák. Vizsga, vizsgastressz.EA+GY.
    6.Identitás és világnézet. Attribúciók, mások megítélése, hatalom.EA+GY.
    7.Önismeret és jövőkép. Zárás, további feladatok.EA+GY.
  3. Kötelező irodalom

    1. Mindset, Pszichológiai szaklap (2018): Rejtett parancsaink, http://mindset.co.hu/rejtett-parancsaink-rad-melyik-jellemzo-az-ot-kozul/ Letöltés: 2018. 01. 29.
    2. Marshall Rosenberg (2001): A szavak ablakok vagy falak – erőszakmentes kommunikáció, Agykontroll, Budapest
    3. Kukorelli Katalin (2011): A hallgatás szerepe és funkciói. Az aktív hallgatás, mint kommunikációs stratégia, In: Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények, Miskolc, VI. évfolyam, 1. szám, 133–184.o.
    4. Zoltayné Paprika Zita (2005): Döntéselmélet, Alinea Kiadó, Üzleti Szakkönyvtár, Budapest
  4. Ajánlott irodalom

    1. Anna Black (2015): Tudatos jelenlét – Mindfulness a mindennapokban, Partvonal Kiadó, Budapest
    2. Shapiro, Daniel (1995): Konfliktus és kommunikáció, Át a konfliktuskezelés labirintusán, Open Society Institute, New York
    3. Szekszárdi Júlia: Új utak és gyógymódok, Dinasztia Könyvkiadó, Budapest, 2008
    4. Eric Berne (2013): Emberi játszmák, Háttér Kiadó, Budapest
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való megjelenés kötelező.
      Legfeljebb egy alkalommal, a hiányzás megengedett.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A gyakorlatok előírt feladatainak teljesítése, továbbá a félévközi feladat írásbeli kidolgozása és elektronikus formában történő beadása.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      1. A foglalkozásokon való aktív részvétel
      1.1. Aktív részvétel: a gyakorlatok, feladatok teljesítése, önálló vélemény kialakítása.
      1.2 Reflexió az egyes témákra, saját tapasztalatok megosztása.

      Az 1. pont teljesítése önmagában az elégségeshez elegendő, ami a 2. pontban szereplő feladattal együtt értékelhető tovább az ott leírtak szerint.

      2. Feladat:
      Beadandó feladat: saját erősségek, gyengeségek összegyűjtése,elemzése.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A készségfejlesztő gyakorlatok nem pótolhatók, az írásbeli feladat beadása a szorgalmi időszak végéig pótolható.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Elégten évközi osztályzat esetén az írásbeli feladat a vizsgaidőszak első 5 munkanapján belül pótolható. A készségfejlesztő gyakorlatok már nem pótolhatók.


Frissítve: 2020-01-21