Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMVTM11MNE
    A tantárgy neve: Tanulásmódszertan
    Szak: MEd mérnöktanár
    Szakirány:
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 2 óra előadás 3 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Makó Ferenc
    Oktató(k) neve: Dr. Makó Ferenc

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Tanulás az információs társadalomban. A tanulási folyamat pedagógiai-pszichológiai értelmezése. Tanuláselméletek. Tanulási stílus felmérése.EA+GY
    2.Az ifjúkori és a felnőttkori tanulás sajátosságai. Tanulási törvények. Tanulást ösztönző tényezőink, kapacitásaink önértékelése kérdőíves eljárásokkal.EA+GY
    3.Az önálló tanulás személyes feltételrendszere. A tanulási környezet. Internetes csoportkutatás az ajánlott tanulási környezetek feltárására.EA+GY
    4.Tanulási stratégiák. Kooperatív tanulási technikák, önszabályozó tanulás. Ismert és gyakran alkalmazott tanulási technikák a műszaki képzési területen.EA+GY
    5.Komplex tanulásdiagnosztikai önértékelés. Online mérés- és önértékelés.EA+GY
    6.A tanulásra való ráhangolódást, az eredményes és hatékony tanulást biztosító, a tanulás közbeni pihenést elősegítő módszerek. A tanulási módszertár használata.EA+GY
    7.Tanulási időmenedzsment. Napi, heti, havi tanulási időmérleg készítése.EA+GY
    8.Gondolattérkép használata. Szoftverek megismerése, alkalmazása a szakmai ismeretek tanulásában és tanításában.EA+GY
    9.Villámolvasás. Szakértői videók elemzése és értékelése. Egyéni kísérletek a módszer elsajátítására.EA+GY
    10.Elektronikus tanulás. Integrált tanulási módszerek. eLearning és mLearning stratégiák a tanulásban. Kurzusok elemzése.EA+GY
    11.Tanulási nehézségek feltárása. Online felmérések és azok eredményeinek értékelése.EA+GY
    12.Tanulástervezés. Tanulás különböző foglalkozási formákon.EA+GY
    13.Az NLP szerepe a tanulásban. A módszerek mindennapi használata, a személyes fejlődésre gyakorolt hatása.EA+GY
    14.A sikeres vizsgafelkészülés tanulási technikái.EA+GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Dinyáné Szabó Mariann (2014): Tanulásmódszertan. Semmelweis Egyetem, Budapest (TÁMOP-4.1.2 A1 és a TÁMOP-4.1.2 A2 könyvei), http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011_0015_tanulasmodszertan/scorm_start.html
    2. Domján László (2012): A hatékony tanulás mesterfogásai. Agykontroll Kft., Budapest, ISBN 97896374911047
    3. Lantos Mihály (2015): Villámolvasás a gyakorlatban – Tanulj meg tanulni. Bioenergetic Kft. ISBN 9789639652101
    4. Makó Ferenc (2015): Tanulásmódszertan. Budapest: Óbudai Egyetem TÁMOP-4.1.2 B2 Pályázat könyvei, http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanulasmodszertan/adatok.html
    5. Nahalka István (szerk., 2006): Hatékony Tanulás. Budapest: Bölcsész Konzorcium HEFOP iroda, ISBN 9639704636ö, ISBN 9639724041
  4. Ajánlott irodalom

    1. Dryden, G., Vos, J. (2004):The learning revolution. A tanulás forradalma I-II.
      Bagolyvár, Budapest, ISBN 963 9447 51 X., ISBN 963 9447 52 8
    2. Oroszlány Péter (2004): Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez. Metódus-Tan, Budapest, ISBN 963-216-623-X
    3. Rétallérné dr. Görbe Éva (2009): Tanulás felsőfokon - Tanulásmódszertan. AVF, Kísérleti jegyzet, Budapest
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A hiányzás mértéke nem haladhatja meg a TVSZ 46.§ (3) pontja szerinti mértéket: azaz 21 órát.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      1. záthelyi (tesztlap) dolgozat legalább eredményes megírása a 13. héten. 4 félévközi, előírt feladat egyéni kidolgozása és elektronikus benyújtása legkésőbb a félév 13. oktatási hetében.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      A zárthelyi és a feladatmegoldások egyenként legalább elágséges teljesítése szükséges. Az érdemjegy kialakítása az 5 tanulmányi teljesítmény egyszerű matematikai átlaga alapján történik.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A pótlási lehetőség a TVSZ 47. § (7) és (8) pontja szerint bisztosított. A zárthelyi az utolsó foglalkozáson pótolható.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A zárhelyi dolgozat (tesztlap) és a gyakorlati feladatok kidolgozása írásban történik.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      A félévközi feladatok kidolgozása nem pótolható. A zárthelyi a vizsgaidőszak első 10 munkanapján belül pótolható.


Frissítve: 2017-08-27