Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMXDI11BLE
    A tantárgy neve: Didaktika és oktatásszervezés
    Szak: Műszaki szakoktató
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 14 óra előadás 8 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: vizsga
    Megszerezhető kredit: 4
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Paukó Andrea
    Oktató(k) neve: Dr. Tomory Ibolya

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Az oktatáselmélet alapfogalmainak áttekintése. Az oktatás és nevelés összefonódása, különös tekintettel a tanműhelyben folyó munkára.
    A magyar köznevelés rendszerének felépítése és irányítása. A műszaki szakoktatók által is igénybevehető szolgáltatásokat nyújtó, támogató intézmények. A magyar oktatásirányítás jellemzői és eszközei. Az oktatásirányítás dokumentumai és alkalmazásuk a szakoktatói munkában.
    A tanulás értelmezésében bekövetkezett fejlődés. A tanulók tudásszerzési, tudásépítési folyamatainak megismerése, különös tekintettel a munkafogások tanulására és az elmélet és gyakorlat összekapcsolására.
    EA és GY
    2.A tanulás érzelmi alapjai. A tanulók szakma iránti elkötelezettségének fejlesztése és a tanulási eredményesség kapcsolata. A diákok tanulási és motivációs sajátosságainak megismerése. A tanulói sajátosságok és a szakoktató tervező munkájának kapcsolata.
    A csoportok tanulásra gyakorolt hatásai. A csoporthatások beépítése és csoportjellemzők figyelembe vétele a gyakorlati/műhely foglalkozás tervezése során.
    A szakoktató szerepe és lehetőségei a tanulás hatékonyságának növelésében. A diákközpontú szemlélet alapjainak beépítése a szerepmodellbe.
    EA és GY
    3.A tanítás-tanulás tervezése. A tanítás-tanulási folyamat céljainak elemzése.
    Tanügyi dokumentumok használata. Az elméleti tantárgyak és gyakorlati tantárgyak kapcsolatának erősítése, a szakoktatók és tanárok, külső gyakorlóhelyek oktatóival való együttműködésének jelentősége.
    EA és GY
    4.A tanítás-tanulás szervezeti keretei és módszerei/1. Frontális tanulásszervezés. Szóbeli és szemléletető módszerek. A szakoktató-diák (mester-tanítvány) együttműködésben rejlő lehetőségek.EA és GY
    5.A tanítás-tanulás szervezeti keretei és módszerei/2.
    Differenciált tanulásszervezés. Csoportos, páros, egyéni munka a tanműhelyben. Csoportok és párok alakítása. A szakoktató feladatai a differenciált munkaformákhoz, tanulói aktivitáson alapuló módszerekhez kapcsolódóan.
    EA és GY
    6.Ellenőrzés és értékelés. Az e-é szemléleti keretei, funkciói. Az e-é viszonya a tanulási célokhoz, követelményekhez. Az e-é során elkövethető tipikus hibák és elkerülésük módja.
    Az ellenőrzés-értékelés módszerei, speciális területei, különösen a gyakorlati tevékenységhez kapcsolódóan.
    EA és GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Fűzi Beatrix (2016): Didaktika és oktatásszervezés.Typotop Kiadó, Budapest, ISBN 978-615-80493-0-6, http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_didaktika/adatok.html
    2. Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária (2000): Pedagógiai tervezés, Comenius Bt., Pécs.
    3. Dudás Margit – Bárdossy Ildikó (2009): A tanulás tervezése és értékelése. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest.
  4. Ajánlott irodalom

    1. Spencer Kagan (2009): Kagan kooperatív tanulás. Ökonet Kft., Budapest
    2. Ollé János - Szivák Judit (2006): Mód-Szer-Tár. OKKER Kiadó, Budapest
    3. Falus Iván (szerk.) (2007): Didaktika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498.../index.html
    4. Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való jelenlét kötelező és az aktív részvétel elvárt. A hiányzások mértéke legfeljebb két alkalom lehet.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      A foglalkozásokon való jelenlét és aktív részvétel, valamint a gyakorlati feladatok teljesítése.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzások pótlására amennyiben van, akkor párhuzamos csoport foglalkozásán van lehetőség. Az elmulasztott gyakorlati feladatok pótolhatók legkésőbb az utolsó konzultációig.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A vizsga feltétele az aláírás megszerzése. A vizsga írásbeli és szóbeli részből tevődik össze. Az írásbeli vizsga a tantárgy foglalkozásain és a szakirodalmak önálló feldolgozásával elsajátított ismereteket ellenőrzi. Sikeres teljesítéséhez az elérhető pontszám legalább 55%-a szükséges.
      A szóbeli vizsgán a hallgató egy oktatási problémát értelmez, melyhez reális megoldási javaslatot dolgoz ki a tanult szemléleti elemek és módszerek beépítésével. A hallgatónak indokolnia kell, milyen pedagógiai-pszichológiai törvényszerűségekre alapozva reméli megoldási javaslata sikerét.
      A végleges vizsgajegy az írásbeli és szóbeli osztályzat átlagából alakul ki.Kétes esetben a foglalkozásokon elvégzett gyakorlati feladatok színvonalát vesszük figyelembe.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 2018-07-10