Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMXDI12MLE
    A tantárgy neve: Didaktika és oktatásszervezés
    Szak: MEd mérnöktanár
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 14 óra előadás 8 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: vizsga
    Megszerezhető kredit: 4
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Tomory Ibolya
    Oktató(k) neve: Dr. Tomory Ibolya, Dr. Füzi Beatrix

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Az oktatáselmélet alapfogalmainak áttekintése. Az oktatás és nevelés összefonódása.
    A magyar köznevelés rendszerének felépítése és irányítása. A mérnöktanárok által is igénybevehető szolgáltatásokat nyújtó, támogató intézmények.
    A magyar oktatásirányítás jellemzői és eszközei. Az oktatásirányítás dokumentumai és alkalmazásuk a tanári munkában.
    EA és GY
    2.A tanulás értelmezésében bekövetkezett fejlődés. A tanulás konstruktivista modellje. A tanulók tudásszerzési, tudásépítési folyamatainak megismerése. A tanulás érzelmi alapjai.EA és GY
    3.A tanítás és tanulás társas közege.
    A diákok tanulási és motivációs sajátosságainak megismerése. A tanulói sajátosságok és a tanár tervező munkájának kapcsolata.
    A csoportok tanulásra gyakorolt hatásai. A csoporthatások beépítése és csoportjellemzők figyelembe vétele a tanítás tervezése során.
    A tanár lehetőségei a tanulás hatékonyságának növelésében. A diákközpontú szemlélet alapjainak beépítése a szerepmodellbe.
    EA és GY
    4.A tanítás-tanulás tervezése.
    A tanítás-tanulási folyamat céljainak elemzése. Az önszabályozó tanulás kialakulásához vezető út és a tanár feladatai ennek támogatásában.
    Tanügyi dokumentumok használata és készítése.
    EA és GY
    5.A tanítás-tanulás szervezeti keretei. Frontális tanulásszervezés. Tanári aktivitáson alapuló módszerek - szóbeli és szemléletető módszerek. A tanár-diák együttműködésben rejlő lehetőségek.
    Differenciált tanulásszervezés. Csoportos, páros, egyéni tanulás. Csoportok és párok alakítása. Tanulói aktivitáson alapuló módszerek. Tanári feladatok a differenciált munkaformákhoz, tanulói aktivitáson alapuló módszerekhez kapcsolódóan.
    EA és GY
    6.Ellenőrzés és értékelés. Az ellenőrzés-értékelés szemléleti keretei, funkciói. Az ellenőrzés-értékelés viszonya a tanulási célokhoz, követelményekhez. Az ellenőrzés-értékelés során elkövethető tipikus hibák és elkerülésük módja. Az ellenőrzés-értékelés módszerei, speciális területei.EA és GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Fűzi Beatrix (2016): Didaktika és oktatásszervezés.Typotop Kiadó, Budapest, ISBN 978-615-80493-0-6
    2. Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária (2000): Pedagógiai tervezés, Comenius Bt., Pécs.
    3. Falus Iván (szerk.) (2007): Didaktika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498.../index.html
    4. Dudás Margit – Bárdossy Ildikó (2009): A tanulás tervezése és értékelése. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest
  4. Ajánlott irodalom

    1. Lénárd Sándor - Rapos Nóra (szerk.) (2006): MAGTÁR - Ötletek tanítóknak a fejlesztő értékeléshez és az adaptív tanulásszervezéshez 3. OKI, Budapest
    2. Spencer Kagan (2009): Kagan kooperatív tanulás. Ökonet Kft., Budapest
    3. Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
    4. Ollé János - Szivák Judit (2006): Mód-Szer-Tár. OKKER Kiadó, Budapest
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való jelenlét kötelező és az aktív részvétel elvárt. A hiányzások mértéke legfeljebb két alkalom lehet.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      A foglalkozásokon való jelenlét és aktív részvétel, valamint a gyakorlati feladatok teljesítése.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzások pótlására amennyiben van, akkor párhuzamos csoport foglalkozásán van lehetőség. Az elmulasztott gyakorlati feladatok pótolhatók legkésőbb az utolsó konzultációig.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A vizsga feltétele az aláírás megszerzése. A vizsga írásbeli és szóbeli részből tevődik össze. Az írásbeli vizsga a tantárgy foglalkozásain és a szakirodalmak önálló feldolgozásával elsajátított ismereteket ellenőrzi. Sikeres teljesítéséhez az elérhető pontszám legalább 55%-a szükséges.
      A szóbeli vizsgán a hallgató egy oktatási problémát értelmez, melyhez reális megoldási javaslatot dolgoz ki a tanult szemléleti elemek és módszerek beépítésével. A hallgatónak indokolnia kell, milyen pedagógiai-pszichológiai törvényszerűségekre alapozva reméli megoldási javaslata sikerét.
      A végleges vizsgajegy az írásbeli és szóbeli osztályzat átlagából alakul ki.Kétes esetben a foglalkozásokon elvégzett gyakorlati feladatok színvonalát vesszük figyelembe.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 2017-08-27