Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMXES11MNE
    A tantárgy neve: Elektrotechnika-elektronika szakmacsoportos szakmai ismeretek
    Szak: MEd mérnöktanár
    Szakirány: elektrotechnika-elektronika
    Tagozat: nappali
    Óraszám: 2 óra előadás 3 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 5
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Makó Ferenc
    Oktató(k) neve: Szabó Zoltán, Dr. Makó Ferenc

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.Kerettanterv használata a szaktanári munkában. A tantervi program feldolgozásának megtervezése.EA+GY
    2.A szakiránynak megfelelő szakmacsoportba tartozó szakképesítések szakmai orientációs, szakmai alapozó és a szakképesítésre felkészítő tantárgyak, szaktárgyak főbb tartalmi elemei, a tanításukra való felkészülést megalapozó ismeretek sajátosságai.EA+GY
    3.Villamos áramkörök alapismeretei. A villamos áram hatásai. Tananyag-feldolgozási stratégiák alkalmazása, tématervek kidolgozása.EA+GY
    4.Passzív és aktív villamos hálózatok. Hálózatszámítási módszerek tanítása, tanóratervezés.EA+GY
    5.Villamos tér. Mágneses tér. A kapcsolódó fogalmak, fogalomrendszerek, összefüggések megtanítása.EA+GY
    6.Elektromágneses indukció. Tanári és tanulói kísérletek tervezése, induktív tananyagfeldolgozási stratégia.EA+GY
    7.Váltakozó áramú hálózatok. Feszültség és áramviszonyok, teljesítmények analízise. Deduktív tanyagfeldolgozási stratégia alkalmazása.EA+GY
    8.A villamos méréstechnika alapjai. A villamos mérőműszerek használatának tanítási módszerei. Mérési feladatok, utasítások kidolgozása.EA+GY
    9.Váltakozó áramú alapmérések. Mérési gyakorlatok előkészítése, vezetése és értékelése. Mérési útmutatók, jegyzőkönyv minták kidolgozása.EA+GY
    10.Egyenáramú alapmérések. Egyenáramú áramköri mérések gyakorlatainak tervezése, vezetése és a tanulmányi teljesítmények mérése.EA+GY
    11.Transzformátorok. Villamos forgó gépek. Villamos gépek üzemviszonyának tanítása. A szemléletes oktatás megtervezése.EA+GY
    12.Félvezetők. Villamos kötések és a NYÁK. Gyakorlati foglalkozások előkészítése, a mérések irányítása.EA+GY
    13.Erősítők. Műveleti erősítők. Digitális technika alapjai. Jelkeltő és jelformáló áramkörök. Impulzustechnika. Szimulációs módszerek használata. Laboratóriumi mérések megvalósítása.EA+GY
    14.Elektronikai eszközök mérése. Áramkörök építése, vizsgálata, üzemeltetése. Erősítők építése és mérése. Csoportos és egyéni tanulói munkaformák változatos alkalmazása.EA+GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Simonics István-Makó Ferenc (2016): Az elektrotechnika tanításának módszertana. Typotex Kiadó, Budapest, ISBN: 978-615-80493-8-2, ISSN 2498-7123
    2. Simonics István-Makó Ferenc (2015): Szakmódszertan elektrotechnika-elektronika szakirány. Elektronikus elérhetőség: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_szakmodszertan_elektrotechnika_elektronika_szakirany/adatok.html
    3. Hámori Zoltán (2002): Az elektrotechnika alapjai. Tankönyvmester Kft. Budapest, ISBN 9639264792
    4. Torda Béla (2005): Bevezetés az elektrotechnikába – 1. egyenáramú hálózatok. Széchenyi István Egyetem, Győr http://www.muszeroldal.hu/measurenotes/torda1.pdf
    5. Zombori Béla (2014): Az elektronika alapjai. Tankönyvmester Kft. Budapest, ISBN 9789632750514
  4. Ajánlott irodalom

    1. Halmai Attila (2011): Digitális elektronika. Edutus Főiskola. Elektronikus elérhetőség: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0017_06_digitalis_elektronika/adatok.html
    2. Szabó Géza (2012): Elektrotechnika-elektronika. Typotex Kiadó, Budapest. Elektronikus elérhetőség: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/0018_Elektrotechnika-elektronika/adatok.html
    3. Borbély Gábor (2006): Elektronika I-II. – Elektronikai alapkapcsolások félvezető eszközök alkalmazásával. Elektronikus elérhetőség: http://jegyzet.sze.hu/index.php?fajl=jegyzett&tsz=tt&intz=ivi&kr=mtk
    4. Standeisky István (2006): Villamosságtan. Széchenyi Egyetem, Győr. Elektronikus elérhetőség: http://jegyzet.sze.hu/index.php?fajl=jegyzett&tsz=tt&intz=ivi&kr=mtk
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való megjelenés kötelező.
      A hiányzások összóraszáma maximum 21 óra lehet.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      Egy zárthelyi dolgozat legalább eredményes megírása a 10. héten. 4 félévközi, előírt feladat egyéni kidolgozása és elektronikus benyújtása legkésőbb a félév 13. oktatási hetében.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      A zárthelyi és a feladatmegoldások egyenként legalább elégséges teljesítése szükséges. Az érdemjegy kialakítása az 5 tanulmányi teljesítmény egyszerű matematikai átlaga alapján történik.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzásokról az igazolást az előadónak kell leadni. A házi feladatot pótolni az utolsó foglalkozásig lehet. A zárthelyi pótlása az utolsó foglalkozáson történik.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

      Az oktató a hallgatónak az oktatási időszakban nyújtott dokumentáltan jó teljesítménye vagy tudományos diákköri munkája alapján ”jeles” vagy ”jó” osztályzatot ajánlhat meg, amit a hallgató nem köteles elfogadni.

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      A házi feladatot pótolni a vizsgaidőszakban nem lehet! A zárthelyi pótlására egy alkalommal van lehetőség, a vizsgaidőszak első 10 munkanapjában.


Frissítve: 2017-08-27