Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMXKS11BLE
    A tantárgy neve: Szakoktatói kommunikáció és szociológia
    Szak: Műszaki szakoktató
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 4 óra előadás 6 óra tantermi gyakorlat 6 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 4
    Tantárgyfelelős neve: Sanda István Dániel, adjunktus, PhD
    Oktató(k) neve: Dr. Sanda István Dániel, Dr. Holik Ildikó Katalin

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A félév követelményeinek ismertetése. Bevezetés a kommunikáció elméletébe. Prezentációk előkészítése. Kommunikációs gyakorlatok.1 EA + 2 GY + 0 L
    2.A kommunikáció alapfogalmai. A tanári előadás, a magyarázat és megbeszélés mint kommunikáció, tanári kérdések. A vita és az érvelés, a pedagógiai értékelés és a kommunikáció. Disputa. Prezentációk elemzése.1 EA + 2 GY + 0 L
    3.A nem verbális kommunikáció jellegzetességei a tanári munkában I. II. és III. Prezentációk elemzése.1 EA + 2 GY + 0 L
    4.Iskolai gyakorlat: Megismerkedés a középiskolával, az osztállyal, időbeosztás készítése.0 EA + 0 Gy + 3 L
    5.A szakoktatójelölt által tartott osztályfőnöki óra csoportos megfigyelése és szenzitív tanításelemzése. A közösségi pedagógiai gyakorlat tapasztalatainak megbeszélése.0 EA + 0 GY + 3 L
    6.ZH dolgozat megírása.1 EA + 0 Gy + 0 L
  3. Kötelező irodalom

    1. Holik Ildikó Katalin - Sanda István Dániel (2016): Tanári kommunikáció. Typotop Kiadó, Budapest, ISSN 2498-7123 1. Letölthető: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanari_kommunikacio/adatok.html
    2. Rosengren, Karl, Erik (2008): Kommunikáció. Typotex Kiadó, Budapest
    3. Hamp Gábor - Horányi Özséb (2006): Társadalmi Kommunikáció. Typotex Kiadó, Budapest.
    4. Suplicz Sándor (2011): A szerepszemélyiség fejlesztése – szenzitív (mikro)tanítás – elemzés Letölthető: http://tmpkteki.uni-obuda.hu/konferencia/sites/default/files/sitesfiles/suplicz_sandor.pdf
    5. Zrinszky László (2002): Gyakorlati pedagógiai kommunikáció. ADU-FITT IMAGE, Budapest.
  4. Ajánlott irodalom

    1. Aronson, E. (1992): A társas lény. Közgazdasági Kiadó, Budapest.
    2. Kozma Tamás (1994): Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
    3. Bärnkopf Zsolt (2002): A kommunikáció könyve. Flaccus Kiadó, Budapest.
    4. Zrinszky László (1993): Bevezetés a pedagógiai kommunikáció elméletébe. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      Az előadásokon, gyakorlatokon és a laborgyakorlatokon való részvétel kötelező. A megengedett hiányzások mértéke 1 alkalom (vagy 1 óra előadás és 2 óra gyakorlat, vagy 2 labor)

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      Az utolsó alkalommal megírt zárthelyi dolgozat, valamint a gyakorlatokon megadott feladatok határidőre történő elvégzése.
      A laborgyakorlatok során a részvétel középiskolai tanár által tartott osztályfőnöki órákon. Egy osztályfónöki óra megtartása. Részvétel csoporttársak által tartott osztályfőnöki órákon és azok csoportos elemzésén. A hallgatónak részt kell vennie a középiskolában legalább két tanórán kívüli foglalkozáson, melyek közül az egyik előkészítésében, szervezésében tevékenyen részt vállal.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      Az évközi jegy az előadás anyagából megírt zárthelyi dolgozatra és a kommunikációs gyakorlati feladatokra, illetve a közösségi pedagógiai gyakorlatról beadott írásbeli beszámolóra kapott érdemjegyek átlaga.
      A laborgyakorlatokhoz (közösségi pedagógiai gyakorlathoz) kapcsolódó beszámolónak tartalmaznia kell a saját osztályfőnöki óra vázlatát, melyet a foglalkozás előtt be kell mutatni a középiskolai és egyetemi vezetőtanárnak is és az óra megtartása után módosítható/javítható. Három más által tartott osztályfőnöki óráról készített óralátogatási jegyzőkönyvet. A tanóránkívüli foglalkozás előkészízésének tervét, dokumentumait és a középiskolában szerzett élmények mindegyikére kiterjedő 6-8 ezer karakteres önreflexiót. Mindhárom eredménynek el kell érnie az elégséges (2) szintet ahhoz, hogy a hallgató a félév végén érdemjegyet kaphasson.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzások és a gyakorlati feladatok párhuzamos csoportfoglalkozásán pótolhatók, ha van ilyen csoport. A sikertelen vagy meg nem írt zárthelyi dolgozat a félév utolsó előadásán, a 14. héten pótolható.
      Az osztályfőnöki óra megtartása és a tanórán kívüli foglalkozás látogatása különösen indokolt esetben a középiskolával és az egyetemi vezetőtanárral egyeztett külön időpontban pótolható/teljesíthető.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      Az elégtelen évközi jegy a vizsgaidőszak 10. napjáig javítható zárthelyi dolgozat megírásával. A gyakorlatok feladatainak pótlására nincs lehetőség. A laborgyakorlatokhoz kapcsolódó beszámoló beadását legkésőbb a vizsgaidőszak 5. napjáig pótolhatja a hallgató.


Frissítve: 2017-06-22