Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMXNT11BLE
    A tantárgy neve: Neveléstan
    Szak: Műszaki szakoktató
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 12 óra előadás 4 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: vizsga
    Megszerezhető kredit: 3
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Tomory Ibolya
    Oktató(k) neve: Dr. Tomory Ibolya

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
    1.A nevelés alapfogalmai, kultúrtörténeti háttere, pedagógiában elfoglalt helye. A tanuló- és kapcsolatközpontú szemlélet alapjai.EA
    2.A nevelés mai kérdéseinek, irányzatainak megismerése. A társadalom szerepe a nevelés céljainak meghatározásában. A nevelés mai kérdéseinek, irányzatainak megismerése. A nevelés folyamata, céljai, hatásrendszere és módszerei. Az indirekt és direkt hatásrendszerek elemzése. A jutalmazás-büntetés, mint nevelési eszköz.EA és GY
    3.A nevelés színterei és szereplői: nevelés primer és szekunder szinten. A nevelés társas közege: a nevelő, a diákok és a csoport kölcsönhatásai. Diákok, diákcsoportok megismerése gyakorlati/műhely foglalkozások közben. A nevelést meghatározó egyéni és csoportjellemzők.EA és GY
    4.A nevelés tervezése: a nevelés dokumentumai, a nevelési célok gyakorlati tevékenységgé alakítása és a megvalósítás kérdései. Az osztályfőnöki szerep és az osztályfőnöki órák tartalmi, módszertani tervezésének szempontjai. A tervezést segítő eszközök, az ajánlott módszerek. A szakmai nevelés, a pályaorientáció, pályaszocializácó és pályaidentifikáció szakórai és tanórán kívüli lehetőségei.EA és GY
    5.Nevelés és konfliktusok: a nehezen nevelhetőség okai, formái, a fegyelmezés hatásos és hatástalan eljárásai, a támogató nevelői hozzáállás. Eltérő kulturális hátterű diákok együttnevelése. A befogadás és kirekesztés pszichológiai magyarázatai. Az interkulturális kompetencia szintjei, fejlesztése. Kultúrák közötti párbeszéd kialakítása közös munkatevékenység során.EA és GY
  3. Kötelező irodalom

    1. Fűzi Beatrix (2016): Neveléstan.Typotop Kiadó, Budapest, ISBN 978-615-80493-1-3
    2. Bábosik István (1999): A nevelés elmélete és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
    3. Fridrich W. Kron (2003): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest
    4. Forray R. Katalin – Cs. Chachesz Erzsébet – Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom, interkulturális nevelés. In.: Báthory Zoltán – Falus Iván: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest
    5. Szabó László Tamás (1988): A "rejtett tanterv". Magvető Kiadó, Budapest.
  4. Ajánlott irodalom

    1. Bronson, Po - Merryman, Ashley (2014): Amit rosszul tudtunk a gyerekekről. Kulcslyuk Kiadó
    2. Bordács Margit - Lázár Péter (2002): Kedveskönyv. Dinasztia Kiadó
    3. Forray R. Katalin – Hegedűs T. András (1998): Cigány gyermekek szocializációja. Aula, Budapest
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

      A foglalkozásokon való jelenlét kötelező és az aktív részvétel elvárt. A hiányzások mértéke legfeljebb két alkalom lehet.

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

      A foglalkozásokon való jelenlét és aktív részvétel, valamint a gyakorlati feladatok teljesítése.

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A hiányzások pótlására amennyiben van, akkor párhuzamos csoport foglalkozásán van lehetőség. Az elmulasztott gyakorlati feladatok pótolhatók legkésőbb az utolsó konzultációig.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

      A vizsga feltétele az aláírás megszerzése. A vizsga írásbeli és szóbeli részből tevődik össze. Az írásbeli vizsga a tantárgy foglalkozásain és a szakirodalmak önálló feldolgozásával elsajátított ismereteket ellenőrzi. Sikeres teljesítéséhez az elérhető pontszám legalább 55%-a szükséges.
      A szóbeli vizsgán a hallgató egy nevelési problémát értelmez, melyhez reális megoldási javaslatot dolgoz ki a tanult szemléleti elemek és módszerek beépítésével. A hallgatónak indokolnia kell, milyen pedagógiai-pszichológiai törvényszerűségekre alapozva reméli megoldási javaslata sikerét.
      A végleges vizsgajegy az írásbeli és szóbeli osztályzat átlagából alakul ki.Kétes esetben a foglalkozásokon elvégzett gyakorlati feladatok színvonalát vesszük figyelembe.

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja


Frissítve: 2017-06-19