Tantárgykövetelmény

  1. A tantárgy általános adatai

    A tantárgy NEPTUN kódja: TMXPF11MLE
    A tantárgy neve: Portfólió
    Szak: MEd mérnöktanár
    Szakirány: minden
    Tagozat: levelező
    Óraszám: 0 óra előadás 0 óra tantermi gyakorlat 0 óra labor
    Követelmény: évközi jegy
    Megszerezhető kredit: 6
    Tantárgyfelelős neve: Dr. Simonics István
    Oktató(k) neve:

  2. Oktatott témakörök

    FoglalkozásTémaTípus
  3. Kötelező irodalom

    1. Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfolió. Gondolat Kiadói Kör, Budapest, 2009. 168 p. ISBN: 9789636931209.
    2. Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése. Gondolat Kiadó, Budapest, 2013. 84 p. ISBN: 9639500615.
    3. Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2007. 550 p. ISBN: 9789631952964.
    4. Kollár Katalin – Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest, 2004. 640 p. ISBN: 9789633896723.
  4. Ajánlott irodalom

    1. Kósáné Ormai Vera: A mi iskolánk. Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest, 1998. 247 p. ISBN 963 832 324 8.
    2. Tóth Péter: Óralátogatás, óraelemzés a mindennapok gyakorlatában. Fővárosi Pedagógiai Intézet, Budapest, 2006, 27 p.
  5. Tantárgyi követelmények

    1. A foglalkozásokon való részvétel előírásai

    2. A félévközi tanulmányi ellenőrzések (zárthelyik, beszámolók) követelményei, időbeli ütemezése

      A portfóliót a 13. héten kell leadni az egyetemi vezetőtanárnak.

    3. Az aláírás teljesítésének feltételei

    4. Az évközi jegy teljesítésének feltételei, az érdemjegy kialakításának módja

      A portfólió a Közösségi pedagógiai gyakorlathoz, a Szakmódszertani iskolai gyakorlathoz és az Összefüggő iskolai gyakorlat(ok)hoz kapcsolódó dokumentumok válogatását, a dokumentumokhoz kapcsolódó reflexiókat és a tanárjelölt összegző önreflexióját tartalmazza. Megjelennek benne az iskolai gyakorlatok során szerzett tapasztalatai, a fejlődési útja, valamint a szakmai fejlődés lehetőségei.
      A portfólió elemei:
      - Bevezető: a tanárjelölt bemutatkozása, pedagógiai hitvallása, a portfólió célja és felépítése.
      - A Közösségi pedagógiai gyakorlat tapasztalatainak összefoglalása 1-2 oldalban az alábbi szempontok alapján: - hogyan járult hozzá a gyakorlat a szakmai fejlődéséhez, mi az, ami erősítette a munkájában, - mi az, amin a szerzett tapasztalatok alapján változtatna a pedagógiai munkájában.
      - 4 hospitálási napló: a hallgató válasszon ki 4 pozitív vagy negatív szempontból emlékezetes tanórát, amelyeket megtekintett a Szakmódszertani iskolai gyakorlat és/vagy az Összefüggő iskolai gyakorlat(ok) során, és elemezze, értékelje azokat – különösen abból a szempontból, hogy a megtekintett tanórák milyen hatást gyakoroltak a saját tanári szemléletére, módszereire.
      - 10 óravázlat: a hallgató az iskolai gyakorlatok első, középső és utolsó szakaszából is válasszon ki óravázlatokat, s az óravázlatokhoz kapcsolódóan értékelje, hogy milyen fejlődést tapasztalt az iskolai gyakorlatok során a tanórák tervezése, az alkalmazott módszerek, valamint a tanulók motiválása tekintetében.
      - Az önállóan készített taneszközök, tananyagok, szemléltető anyagok közül válasszon ki kettőt a hallgató, és mutassa be azok céljait, felépítését és alkalmazásuk tapasztalatait.
      - A tanárjelölt ellenőrzési-értékelési tevékenységének tapasztalatai (a diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés bemutatása), min. 4 oldal terjedelemben, példákkal alátámasztva. A tanárjelölt mellékletként csatolhat dolgozat kérdéssorokat, feladatlapokat, tanulói dolgozatokat, órai feladatokat, házi feladatokat.
      - 2 tanításon kívüli iskolai tevékenység (pl. értekezlet, szülői értekezlet, szülői fogadóóra, szakkör, iskolai szakmai nap) vagy iskolán kívüli tevékenység (pl. szakmai vetélkedő, pályaválasztási rendezvény, ill. kulturális rendezvény, kirándulás) bemutatása. A hallgató válassza ki és legalább 4 oldal terjedelemben mutassa be azokat a tevékenységeket, amelyek leginkább hozzájárultak a szakmai fejlődéséhez.
      - Az iskolai gyakorlatok során az osztályban végzett dokumentált és kiértékelt pedagógiai felmérés/vizsgálat/kutatás az oktató-nevelő munkához kapcsolódóan (pl. a tehetséggondozás, hátrányos helyzetű tanulók támogatása, digitális taneszközök alkalmazása, tanulásszervezési módszerek témakörében), min. 6 oldal terjedelemben.
      - A tanárjelöltről készített dokumentumok (pl. az egyetemi és a gyakorlóiskolai mentortanárok szöveges értékelése, a diákok visszajelzései).
      - Összegző önreflexió a gyakorlati képzés során elért eredményekről és fejlesztendő területekről, legalább 4 oldal terjedelemben. A tanárjelölt mutassa be az iskolai gyakorlatok során megélt fejlődési folyamatot, annak állomásait. Jelenjen meg az önreflexióban, hogy az iskolai gyakorlatokon végzett tevékenységek során milyen (pozitív és negatív) tapasztalatok hatottak fejlesztően a tanárjelöltre, hogyan építette be ezeket a tanári szemléletébe, tevékenységébe, honnan hová jutott el (pl. az önreflexió, a módszerek alkalmazása, a foglalkozások tervezése, a diákokkal és kollégákkal való együttműködés terén), milyen területen és módon tervezi tevékenysége fejlesztését a jövőben.
      A portfólió elkészítését a kötelező, ill. az ajánlott irodalmak segítik.
      A portfólió lehetséges formai követelményei:
      1) Keményfedelű gyűrűs dossziéban összefűzve és CD/DVD változatban is beadva.
      2) A TMPK elektronikus portfólió rendszerébe és CD/DVD változatban is beadva.
      A portfólió bemutatása a záróvizsga részét képezi.

    5. A hiányzások, az elégtelen gyakorlati foglalkozások és zárthelyik szorgalmi időszakban való pótlásának feltételei, módja, időbeli ütemezése

      A portfóliót pótolni térítési díj mentesen a 14. hétig lehet.

    6. A vizsga és beszámolók feltételei, módja (írásbeli/szóbeli)

    7. Az esetlegesen megajánlott jegy és elővizsga feltételei

    8. A vizsgaidőszakban való pótlás (első 10 munkanap) feltételei, módja

      A vizsgaidőszak első 10 munkanapjában a portfólió beadása pótolható.


Frissítve: 2017-08-29